Сучасна українська літературна мова (фонетика і фонологія, освіта)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
22.5Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
232доцент АСІЇВ ЛюбославаФЛо-11, ФЛо-12

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
232ФЛо-11доцент ПІЛЕЦЬКИЙ Володимир
ФЛо-12доцент ПІЛЕЦЬКИЙ Володимир

Опис курсу

Мета – допомогти здобувачам освіти оволодіти теоретичним матеріалом із фонетики та фонології, основ морфонології, графіки та ортографії (орфографії), розуміти особливі риси української мови на фонетичному рівні, критично аналізувати природу різноманітних фонетичних процесів і їх відображення в ортоепічних (орфоепічних) та ортографічних (орфографічних) нормах літературної мови; використовувати набуті знання з дисципліни під час організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.
Курс має загальнотеоретичні і практичні цілі.
Загальнотеоретичні цілі курсу:
 глибоко осмислити мовні явища;
 пізнати дію внутрішніх законів мови;
 усвідомити зв’язок між окремими структурними мовними явищами;
 зрозуміти мову як суспільне явище.
Практичні цілі курсу:
 усвідомити факти сучасної української літературної мови, зокрема асиміляції, дисиміляції, фонологічні чергування, ортоепічні (орфоепічні) та ортографічні (орфографічні) норми та ін.;
 розуміти фонетичні особливості української літературної мови;
 розрізняти сучасні та історичні фонетичні зміни;
 глибше засвоїти курси історичної граматики української мови, української морфеміки, словотвору, морфонології;
 фахово аналізувати різні теоретичні та практичні підходи до звукового ладу мови та способів його передавання на письмі і засвоювати норми сучасної української мови;
 удосконалювати своє усне та писемне мовлення;
 виявляти тенденції розвитку звукового ладу української мови;
 посилити власні фонетичну, ортоепічну (орфоепічну) та ортографічну (орфографічну) компетентності, що допоможе в майбутній професійній діяльності; уміти використати набутий теоретичний і практичний навчальний досвід під час проведення уроків з української мови в закладах загальної середньої освіти.

Рекомендована література

Основна:

  1. Асіїв Л., Пілецький В. Фонетика і фонологія сучасної української літературної мови:  збірник лекційних матеріалів, практичних, тестових та контрольних завдань для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 014 Середня освіта предметної спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література). Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2024. 399 с. URL: http://surl.li/fyaviq
  2. Бондар О. І., Карпенко Ю. О., Микитин-Дружинець М. Л. Сучасна українська мова. Фонетика. Фонологія. Орфографія. Лексикологія. Лексикографія. Київ,    С. 7 – 194.
  3. Сучасна українська літературна мова. Вступ. Фонетика. Київ, 1969. URL: http://surl.li/clzagn
  4. Сучасна українська літературна мова: Лексикологія. Фонетика: підручник / [ за ред.А.К. Мойсієнко]. Київ: Знання, 2010. С. 165 – 265. URL: http://surl.li/fykslr
  5. Сучасна українська літературна мова. За ред. М. Я. Плющ. Київ, 2003.  С.17-115.

            Допоміжна:

  1. Асіїв Л.В. Роль уроків фонетики у формуванні мовної свідомості учнів. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Вип. 50.  Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010.  С. 165 –169. URL: http://surl.li/kqfpyw
  2. Асіїв Л.В. Самобутні риси фонетики української мови і реалії ХХІ століття. Збірник наукових праць на пошану професора Теодозія Михайловича Возного. Львів: Растр-7, 2022. С. 307-321. URL: http://surl.li/mlnala
  3. Асіїв Л., Пілецький В. Тестові завдання з фонетики та фонології сучасної української літературної мови. Львів, 2008.
  4. Бабич Н.М. Фонетика і фонологія з основами аудіології. Київ: ТОВ “Альянт”, 2022. 294 с. URL: http://surl.li/ycprzt
  5. Глібчук Н. М. Погляди О. Курило на систему фонем української мови. Мовознавство. 1990. № 6. С. 34-37.
  6. Горпинич В. О. Сучасна українська літературна мова. Морфеміка. Словотвір. Морфонологія. Київ, 1999. С. 162 – 204.
  7. Дорошенко С. І. Звуки чи фонеми вивчають учні? Мовознавство. 1990. № 2. С. 46-50.
  8. Жовтобрюх М. А., Кулик Б. М. Курс сучасної української літературної мови. Ч. І, вид. 4-е. Київ, 1972.
  9. Коструба П. П. Основні поняття фонології. Українська мова і література в школі. № 7. С. 21 – 25.
  10. Коструба П. П. Про систему приголосних фонем сучасної української літературної мови. Питання українського мовознавства. Кн. 5. Львів, 1962. С. 112-121.
  11. Коструба П.П. Фонетика української літературної мови. Ч.1 Львів, 1963.
  12. Коструба П.П. Фонетика, фонологія і морфонологія (їх предмет і місце в науці про мову). Методологічні питання мовознавства. Київ, 1966. С. 94-103.
  13. Микитин М.Л. Формування орфоепічних норм української літературної мови. Мовознавство. № 1. С. 37-43.
  14. Мовчун Л.В. Фонетичні варіанти і семантика: прийменник / префікс в (у) . Урок української. 2000. № 9. С. 33-36.
  15. Савченко М.А. Подолання у школярів вад вимови звуків ж, ш; л, л ́. Українська мова і література в школі. 1990. № 8. С.68-71.
  16. Сербенська О. Голос і звуки рідної мови. Львів: Апріорі, 2020. 280 с.
  17. Сучасна українська літературна мова. Фонетика, орфоепія, графіка, орфографія : навч. посіб. / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, Ф-т філол. та журн., Каф. укр. мови та метод. її навч. ; уклад. Зоя Іванівна Комарова. Умань: Візаві, 2023. 202 с. URL: http://surl.li/yhlvfs
  18. Тоцька Н. І. Голосні фонеми української літературної мови. Київ, 1973.
  19. Тоцька Н. І. Сучасна українська літературна мова: фонетика,  орфоепія,  графіка,  орфографія.  Київ, 1981.
  20. Тоцька Н. І. Сучасна українська літературна мова. Фонетика. Орфоепія. Графіка і орфографія. Завдання і вправи. Київ, 1995.
  21. Український правопис. 4-е вид. Київ, 1993.
  22. Український правопис і наукова термінологія: проблеми норми та сучасність. Львів, 1997.
  23. Український правопис. Київ: Наукова думка, 2019. 391 с.
  24. Фаріон І. Правопис – корсет мови? Український правопис як культурно-політичний вибір. Львів: Свічадо, 2004. 115 с.
  25. Шляхова В.В. Удосконалення орфоепічних навичок школярів (Робота над нормативною вимовою деяких приголосних звукосполучень). Українська мова і література в школі. 1991. № 2. С. 16–18.

      Словники:

  1. Головащук І. С. Складні випадки наголошення. Словник-довідник. Київ, 1995.
  2. Орфографічний словник української мови. Київ, 1994.
  3. Орфоепічний словник. Укладач Погрібний М.І. Київ: Рад. школа, 1984. 629 с. URL: http://surl.li/imlstu
  4. Орфоепічний словник української мови: В 2 т. Уклад.: М. М. Пещак та ін.; НАН України; Український мовно-інформаційний фонд; Інститут мовознавства ім. О. О. Потебні. К.: Довіра, 2001–2003 .
  5. Словник труднощів української мови. За ред. С. Я. Єрмоленко. Київ, 1989.
  6. Українська літературна вимова і наголос. Словник-довідник.  Київ, 1973.

Матеріали

Любослава Асіїв, Володимир Пілецькийю Фонетика і фонологія української мови. Збірник практичних, тестових і контрольних завдань. – Львів, 2015. – 300 с.  

Асіїв Любослава. Сучасна українська літературна мова (фонетика і фонологія). Електронний курс (атестований)  https://e-learning.lnu.edu.ua/course/view.php?id=2417 

Любослава Асіїв, Володимир Пілецький. Фонетика і фонологія сучасної української літературної мови: збірник лекційних матеріалів, практичних, тестових та контрольних завдань для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 014 Середня освіта предметної спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література).  Видання третє, виправлене і доповнене. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2024. 399 с.

 

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус:

Завантажити силабус