Сучасна українська літературна мова (синтаксис, сходознавці)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
62Немає
73Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
616доцент КУТНЯ ГалинаФЛа-31, ФЛп-31, ФЛя-31, ФЛч-31, ФЛх-31
710доцент КУТНЯ ГалинаФЛа-41, ФЛп-41, ФЛя-41, ФЛч-41, ФЛх-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
616ФЛа-31доцент КУТНЯ Галина
ФЛп-31доцент КУТНЯ Галина
ФЛч-31доцент КУТНЯ Галина
ФЛх-31доцент КУТНЯ Галина
ФЛя-31доцент КУТНЯ Галина
710ФЛа-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛп-41СТРІЄШИН Романія
ФЛя-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛч-41СТРІЄШИН Романія
ФЛх-41СТРІЄШИН Романія

Опис курсу

Мета:

Мета – сформувати у студентів систематизовані знання про традиційні підходи у класифікації та аналізі синтаксичних категорій і синтаксичних одиниць в академічній граматиці.

Завдання:

навчити студентів виділяти та аналізувати основні синтаксичні одиниці – словосполучення і речення за семантико-структурними та граматичними особливостями; а також володіти пунктуаційними нормами сучасної української літературними нормами.

 

 

Результати навчання:

Студент повинен знати:

  • предмет і завдання синтаксису української мови, методологічну основу, основну літературу з питань курсу;
  • типи синтаксичних зв’язків;
  • основні поняття синтаксису;
  • синтаксичні одиниці;
  • різні підходи до аналізу синтаксичних одиниць: формально-граматичний, семантико-граматичний та комунікативний;

уміти:

  • виокремлювати з речень словосполучення та всебічно їх характеризувати: за структурою, типом і способом зв’язку, за частиномовним вираженням головного компонента, за синтаксичними відношеннями;
  • робити повний синтаксичний аналіз простих речень, зокрема: загальний синтаксичний аналіз за комунікативними та структурно-граматичними особливостями, визначати та аналізувати члени речення;
  • виявляти та аналізувати засоби ускладнення в реченні, встановлювати умови та засоби відокремлення членів речення;
  • робити повний синтаксичний аналіз складних речень, зокрема характеризувати різновиди складних речень за типами зв’язку, (підрядний, сурядний, безсполучниковий), визначаючи зокрема у цих типах структурно-семантичний та семантико-структурний вид (різновид); зображати складне речення у горизонтальній та вертикальній схемах;
  • правильно розставляти розділові знаки та коментувати їх відповідно до правил уживання синтаксичних одиниць та явищ.

Рекомендована література

Основна

  1. Дудик П. С., Прокопчук Л. В. Синтаксис української мови.  К.,2010.
  2. Жовтобрюх М.А. Українська літературна мова. К., 1984. С.194–253.
  3. Кулик Б.М. Курс сучасної української літературної мови. Ч.2. Синтаксис. К., 1965.
  4. Кутня Г. Синтаксис сучасної української мови. Ч.І: Словосполучення і просте речення. Львів, 2013. 178 с. Доступ із: http://surl.li/kkxjmr
  5. Сучасна українська мова: Синтаксис / За ред. О. Пономаріва. К., 1994.
  6. Терлак З. М. Пунктуаційний словник-довідник. Львів: Світ, 2018. 396 с.
  7. Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови. К., 2004.

Додаткова

  Словосполучення

  1. Дудик П.С. Сурядні словосполучення: основні питання теорії //Проблеми граматики і лексикології української мови. Зб. наук. праць. К., 1998. С. 3–9.
  2. Дудик П.С. Словосполучення в українській літературній мові. К., 1998. 136 с.
  3. Дудик П. С. Словосполучення, сполучення слів і слово // Система і структура східнослов’янських мов. К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 1998. С. 208-213.
  4. Кротевич Є. В. Типи підрядного зв’язку між словами в українській мові // УМЛШ. 1954. №2.
  5. Кучеренко І. К. Предмет і об’єкт синтаксису // Українське мовознавство.  К., 1973. –№ 1.
  6. Кучеренка І. Лексичне значення прийменника // Мовознавство. 1973. №3. С.12-23; // Кучеренко І. Актуальні проблеми граматики. Львів, 2003. С. 38- 56.
  7. Кучеренко І. Фразеологізм як об’єкт синтаксису // Українське мовознавство: Республіканський міжвідомчий збірник. К.,1982. №10. С.9-15.
  8. Слинько І.І., Гуйванюк В.В., Кобилянська М.Ф. Синтаксис сучасної української мови: Проблемні питання. К., 1994.
  9. Удовиченко Г.М. Словосполучення в сучасній українській літературній мові.  К., 1968. 228 с.

Просте неускладнене речення

  1. Безпояско О.К. Інфінітив у функції другорядних членів // Укр. мова і літ. в школі. № 3. С. 51–53.
  2. Дудик П.С. Неповні речення в сучасній українській літературній мові // Дослідження з синтаксису української мови. К., 1958. С.129–260.
  3. Дудик П.С. Синтаксис сучасного українського розмовного мовлення (Просте речення. Еквіваленти речення). К., 1973.
  4. Іваницька Н.Л. Взаємна зумовленість форм головних членів двоскладного речення // Укр. мова і літ. в школі. 1979. № 10. С. 28–34.
  5. Іваницька Н.Л. Двоскладне речення в українській мові. К., 1986.
  6. Іваницька Н.Л. Синтаксис простого речення: Складні випадки аналізу. К., 1989.
  7. Ключковський Б.Г. Прикладка і сполучення неприкладкового характеру // Укр. мова і літ. в школі. 1976. № 12. С. 20–29.
  8. Москаленко Н.А. Підмети, виражені словосполученням // Укр. мова і літ. в школі. 1970. № 9. С. 23–33.
  9. Недбайло Л.І. Структура підмета // Синтаксис словосполучення і простого речення. К., 1975. С. 46–59.
  10. Слинько І.І. Типи простих речень // Укр. мова і літ. в школі. 1977. № 9. С. 48–53.
  11. Слинько І.І. Чи є односкладні речення? // Мовознавство. 1985. № 4. С. 48–53.
  12. Швець І.Р. Синтаксичні функції інфінітива в сучасній українській літературній мові. Одеса, 1972.
  13. Шульжук К.Ф. Повні і неповні речення // Укр. мова і літ. в школі. 1971. № 6. С. 25-30.

Ускладнене речення

  1. Висоцький А. В. З історії вивчення вставних і вставлених частин речення //Система і структура східнослов’янських мов. К.: НПУ ім.. М. П. Драгоманова, 1998. С. 218-223.
  2. Вольська Ю. В. Основні теоретичні засади ускладнення в сучасному українському мовознавстві // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2004. №19 С. 230-234.
  3. Кульбабська О. В. Вторинна предикація у простому реченні: Монографія. Чернівці, 2011. 627 с.
  4. Кучеренко І.К. Логіко-синтаксична природа речень з однорідними членами // Мовознавство. 1976. № 4. С.29–37.
  5. Кучеренко І.К. Речення з кількома присудками // Мовознавство. 1975. № 5.
  6. Павлович П. І. Вживання дієприслівників // Українська мова і література в школі. 1965. №12.
  7. Скаб М. С. Функціональна сфера апелятивності у слов’янських мовах та її інтерпретація лінгвістами // Матеріали міжнародної славістичної конференції пам’яті К.Трофимовича. Том 1. Львів: Літопис, 1998. С. 230-234.

 

Складне речення

  1. Бевзенко Структура складного речення в українській мові.  К., 1987.
  2. Богдан М. М. Складнопідрядні речення з підрядними означальними // УМЛШ. 1986. №6. С. 36-44.
  3. Грищенко А.П. Складносурядне речення в сучасній українській літературній мові. К., 1969.
  4. Гуйванюк Н.В., Кульбабська О.В. Складні ускладнені речення: Теоретично-практичний блок. Чернівці: Рута, 2003. 145 с.
  5. Дорошенко С.І. Складні безсполучникові конструкції в сучасній українській мові. К., 1980.
  6. Кучеренко І.К. Зміст поняття “пряма мова” з погляду синтаксису. // Укр. мова і літ. в школі. 1964. № 7. С. 24–28.
  1. Христіанінова Р. О. Складнопідрядні супровідні речення: проблема інтерпретації // Мовознавчий вісник. С. 250-259.
  2. Христіанінова Р.О. Традиційні й нові класифікації складнопідрядних речень //Українськамоваі література в школі : Науково-методичний журнал. №1. С. 35-38.
  1. Шульжук К.Ф. Складні багатокомпонентні речення в українській мові. К., 1986.
  2. Шульжук К.Ф. Складні речення з різними видами зв’язку // Укр. мова і літ. в школі. 1987. № 7. С. 44-48.

 

 

 

 

Матеріали

Синтаксис сучасної української мови. Ч.І: Словосполучення і просте речення. – Львів, 2013. – 178 с.

Силабус:

Завантажити силабус