Сучасні принципи архівування фольклорної традиції
Тип: На вибір студента
Кафедра: української фольклористики імені академіка філарета колесси
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 16 | професор ДОВГАЛЮК Ірина | ФЛф-11м, ФЛт-11м, ФЛу-11м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 16 | ФЛф-11м | професор ДОВГАЛЮК Ірина |
ФЛт-11м | професор ДОВГАЛЮК Ірина | ||
ФЛу-11м | професор ДОВГАЛЮК Ірина |
Опис курсу
Курс “Сучасні принципи архівування фольклорної традиції” покликаний ознайомлення студентів з основними тенденціями та проблемами сучасної фольклористичної архівістики в Україні та за кордоном. Оскільки важливим чинником фахового архівування фольклорної традиції є передусім її якісне документування, відповідно коротко будуть розглянуті проблеми, пов’язані із збором матеріалу та дотичні базові питання. Домінуючими ж питаннями, які будуть обговорені на лекціях і практичних заняттях стануть проблеми, які розв’язують сучасні фольклористи-архівісти, зокрема: шляхи здобуття колекцій, їх копіювання, опис, вибір критеріїв при укладанні документів в архів, сучасне технічне обладнання, правові аспекти оприлюднення архівних документів тощо.
Мета курсу – ознайомлення магістрів із здобутками сучасної фольклористичної архівістики.
Цілі курсу – формування цілісного уявлення про діяльність сучасних архівних інституцій в Україні та за кордоном, ознайомлення з досягнення в архівуванні фольклорної традиції, сучасними методиками опрацювання фольклорних матеріалів, їх зберігання та умови їх оприлюднення а також підготовка до самостійної аналітичної та наукової роботи під час написання магістерського дослідження.
Рекомендована література
Основна
- Бріцина Олександра. Сучасні аспекти методики збирання народної прози // Народна творчість та етнографія. Київ, 2003. № 3. С. 24–34.
- Бріцина Олександра. Текстологічні аспекти методики фіксації народної прози // Бріцина Олександра. Українська усна традиційна проза: питання текстології та виконавства. Київ, 2006. С. 146–180.
- Вовчак Андрій. Організація електронних фольклорних документів під час польового дослідження // Актуальні питання Східноєвропейської етномузикології: Збірник наукових статей / Редактори-упорядники Галина Пшенічкіна, Рімантас Слюжинскас. Дніпро, 2018. Вип. 1. С. 61–90.
- Вовчак Андрій, Ірина Довгалюк. Фольклористична практика. Навчально-методичний посібник. Львів, 2023. 200 с.
- Глушко Михайло. Методика польового етнографічного дослідження: Навчальний посібник. Львів, 2008. 288 с., іл.
- Давидюк Віктор, Гром Олена, Гунчик Ігор, Завітій Богдан. Автентика фольклору: традиція і сучасність: Питальник для польових експедицій. Луцьк, 1996. 30 с.
- Добрянська Ліна. Музично-етнографічний архів ПНДЛМЕ. Спроба комп’ютерної систематизації // Восьма конференція дослідників народної музики червоноруських (галицько-володимирських) та суміжних земель / Редактор-упорядник Богдан Луканюк. Львів, 1997. С. 35–48.
- Довгалюк Ірина. Фонографування народної музики в Україні: історія, методологія, тенденції: Монографія. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2016. 650 с.
- Загальний міжнародний стандарт архівного описування ISAD(G). Схвалено Комітетом з дескриптивних стандартів, Стокгольм, Швеція, 19–22 вересня 1999 року. Друге видання / Державний комітет архівів України. Український державний науково-дослідний інститут архівної справи та документознавства; українська версія Георгія Папакіна. Київ, 2001. 47 с.
- Клименко Ірина. Аудіофонд українського фольклору 1982–2008: Засади устрою і перспективи електронної архівації // Клименко Ірина, Мурзина Олена. Київська лабораторія етномузикології 1992–2007. Київ, 2008. С. 53–105.
- Коробов Олег. Аудіовізуальна фіксація традиційної музики в сучасних польових умовах (практичні рекомендації) // Проблеми етномузикології. Київ, 2015. Вип. 10. С. 183–197.
- Луканюк Богдан. Музично-етнографічна практика: Методичні рекомендації для теоретико-композиторського факультету. – Київ: МКНЗМК, 1995. 22 с.
- Луканюк Богдан. Пам’ятка студента-практиканта і збирача-початківця: Методичні рекомендації для студентів спеціальності 7.020205 “Музичне мистецтво” спеціалізації “Викладач, артист, керівник фольклорного ансамблю”. Рівне: РДГУ, 2001. 24 с.
- Луканюк Богдан. Типові форми музично-етнографічної документації. Львів, 1981. 24 с.
- Маховська Світлана. “Науковий False Start” чи вимога воєнного часу: (не)новий досвід документування свідчень українців // Україна Модерна. URL: https://uamoderna.com/war/naukovyy-false-start-chy-vymoha-voiennoho-chasu-ne-novyy-dosvid-dokumentuvannia-svidchen-ukraintsiv/ (дата публікації – 24.04.2023).
- Мишанич Михайло. Архівне опрацювання народновокальних творів: Методичні рекомендації з музично-етнографічної транскрипції. Львів, 1995. 20 с.
- Мишанич Михайло. Гаївки: Сюжетно-тематичний польовий питальник. Львів, 1996. 16 с.
- Програма, запитальники та методичні поради дослідникам народної культури України / Упорядники Лідія Орел, Катерина Міщенко. – Київ: ІСДО, Музей народної архітектури та побуту України, 1995. 231 с.
- Рибак Юрій. Народновокальна творчість Середнього Полісся (розширений питальник): Методичні рекомендації для студентів кафедри музичного фольклору / Видання друге, доповнене. Рівне, РДГУ, 2010. 26 с.
- Створення та ведення каталогів у державних архівах України: Методичні рекомендації / Укладач Наталія Христова. Державна архівна служба України, УНДІАСД. Київ, 2014. 87 с.
- Фондування документів НАФ: Методичні рекомендації / Схвалено Нормативно-методичною комісією Держкомархіву України від 22 грудня 2009 р., протокол № 5. Київ, 2009. 39 с.
- Шуллєр Дітріх. Збирання – зберігання – поширення: традиційні завдання у технічному контексті початку ХХІ століття / переклад з німецької А. Вовчака //Вісник Львівського університету. Львів, 2017. С.9– (Серія філологічна; вип. 66).
- Edmondson Ray. Audiovisual Archiving: Philosophy and Principles / Third Edition. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Paris, 2016. 90 pp.
- IASA-TC03. The Safeguarding of the Audiovisual Heritage: Ethics, Principles and Preservation Strategy / Co-Edited by Will Prentice and Lars Gaustad. 4th Edition. International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA). Technical Committee. 2017.
- IASA-TC04. Guidelines on the Production and Preservation of Digital Audio Objects / Edited by Kevin Bradley. Second Edition. International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA). Technical Committee. 2009. (= Standards, Recommended Practices and Strategies, IASA-TC04). URL: iasa-web.org/tc04/audio-preservation.
- INFOLK – Informationssystem für Volksliedarchive in Österreich. Sonderdruck aus Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes. – Wien, 1990/1991. Band 39/40. S. 81–216.
- Joudrey Daniel N., Taylor Arlene G., Wisser Katherine M. The Organization of Information / Daniel N. Joudrey and Arlene G. Taylor; with the assistance of Katherine M. Wisser. Fourth edition. – Santa Barbara, California: Libraries Unlimited, [2018]. (Series: Library and information science text series).
- Wylegała Anna. Metodologia, etyka i bezpieczeństwo w projektach dokumentujących doświadczenie wojenne i uchodźcze po inwazji Rosji na Ukrainę z dn. 24 lutego 2022 r. // Wrocławski Rocznik Historii Mówionej. Wrocław, 2022. Rocznik S. 324–331. URL: https://doi.org/10.26774/wrhm.363.
Додаткова література
- Актуальні питання методики фіксації та транскрипції творів народної музики: Збірник наукових праць / Редактор і упорядник Богдан Луканюк. Київ, 1989. 101 с.
- Боряк Олена. Матеріали з історії народознавства в Україні: Каталог етнографічних програм (друга половина ХVІІІ – ХХ ст.). Київ: Українознавство, 1994. 124 с. (Науково-довідкові видання з історії України. Етнографічно-фольклорна спадщина. Вип. 28).
- Гнатюк Володимир. Українська народна словесність (в справі записів українського етнографічного матеріалу) // Гнатюк Володимир. Вибрані статті про народну творчість. Київ, 1966. С.37–77.
- Гордійчук Микола. Як записувати народну музику. Київ, 1960. 35 с.
- Данилюк Архип, Купчинський Олег. Методичні поради та питальник для збирачів пам’яток етнографії, фольклору і топонімії. Львів, 1989.
- Довгалюк Ірина. Початки народномузичної фонограмархівістики у Європі // Музикознавча думка Дніпропетровщини: збірник наукових статей. Дніпро, 2021. Вип.21 (2). С.32–48.
- Довгалюк Ірина. Початки народномузичної фонограмархівістики у Європі // Музикознавча думка Дніпропетровщини: збірник наукових статей. Дніпро, 2021. Вип. 21 (2). С.32–48.
- Коваль Василь. Із досвіду проведення фольклорних експедицій // Музичний фольклор в системі навчання та виховання молоді. Тернопіль, 2000. С. 85–89.
- Колесса Філарет. Кілька слів про збирання і гармонізування українських народних пісень // Колесса Філарет. Музикознавчі праці. Київ, 1970. С. 444–455.
- Клименко Ірина, Мурзина Олена. Київська лабораторія етномузикології. 1992– 2008 // Проблеми етномузикології, вип.3. Київ, 2008.
- Луканюк Богдан. Найперші фонографічні записи в Україні: Городоцький музей // Етнокультурна спадщина Рівненського Полісся. – Рівне, 2003. Вип. IV. С. 19–45.
- Луканюк Богдан. Курс музичного фольклору: у 3 кн. Львів, 2023.
- Лукашенко Лариса. Методика польової роботи в американській етномузикології другої половини ХХ століття // Вісник Львівського університету. Львів, 2017. С.276-290. (Серія філологічна; вип. 66).
- Максимюк Степан. З історії українського звукозапису та дискографії. Львів; Вашингтон, 2003. 288 с.
- Кузеля Зенон. Про потребу і техніку збирання етнографічних матеріалів // Діло. Львів, 1909. Ч. 155.
- Мацієвський Ігор. Питання документації народної інструментальної музики // Актуальні питання методики фіксації та транскрипції творів народної музики: Збірник наукових праць / Редактор-упорядник Богдан Луканюк. Київ, 1989. С. 5–24.
- Правдюк Олександр. Методика записування музичного фольклору. Київ, 1981. 55 с.
- Супруненко Володимир. Народознавчий запитальник. Культура, побут, звичаї. Мелітополь, 1994. 2 с.
- Танцюра Гнат. Записки збирача фольклору. Київ, 1958. 101 с.
- Українська фольклористика: Словник-довідник / Укладання і загальна редакція Михайла Чорнопиского. Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. 448с.
- Фольклористика: Програма та методичні рекомендації до проведення фольклорної практики студентів філологічного факультету / Уклали Лідія Дунаєвська, Леонід Шурко. Київ, 2000. 40 с.
- Фольклорна збирацька практика з курсу “Українська народна музична творчість”: Методичні рекомендації / Уклали Михайло Мишанич, Ірина Довгалюк. Київ: РУМК, 1992. 12 с.
- Фурдичко Андрій. Сучасний стан зберігання музичної фольклорної спадщини України (1991-2017 рр.) // Мистецтвознавчі записки. Вип. 32. Київ, 2017. С. 304–315.
- Czekanowska A Główne kierunki i orientacje etnomuzykologii współczesnej. Refleksje metodologiczne; Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1983.
- Czekanowska Anna. Etnografia muzyczna: Metodologia i metodyka. Warszawa, 1971.
- Schüller Dietrich. Sammeln – Bewahren – Verbreiten. Traditionelle Anliegen im technischen Umfeld des jungen 21. Jahrhunderts // Вісник Львівського університету. Серія філологічна / Упорядники Андрій Вовчак, Ірина Довгалюк. Львів, 2017. Випуск 66. С. 3–17.
- Wskazówki zbierania melodyj ludowych // Przegląd muzyczny. Poznań, 1925. № 2. S. 1–9.
- Jackowski Jacek Piotr. Zachować dawne nagrania. Zarys historii dokumentacji fonograficznej i filmowej polskich tradycji muzycznych i tanecznych (przełom XIX i XX w. – do drugiej wojny światowej). Warszawa, 2014. Cz. 1. 288 s.
- Jackowski Jacek Piotr. Zbiory Fonograficzne Instytutu Sztuki PAN. Archiwum muzyki tradycyjnej w dobie cyfryzacji i Internetu // Folklor w dobie Internetu. Toruń, 2009. S. 211–222.
- Janczewska-Sołomko K. Dyskopedia poloników do roku 1918: w 3 t. / Katarzyna Janczewska-Sołomko. Warszawa, 2002. T. I. CXII + 494 s.
- Stumpf Carl. Das Berliner Phonogrammarchiv // Internationale Wochenschrift für Wissenschaft, Kunst und Technik. Berlin, 1908.22.02. S. 225–246.
- Ziegler S. Die Wachszylinder des Berliner Phonogramm-Archivs / Susanne Ziegler. – Berlin, 2006. – 512 p. + CD-ROM.