Сучасна українська літературна мова (синтаксис) (середня освіта))
Тип: Нормативний
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
6 | 2.5 | Іспит |
7 | 4 | Залік |
8 | 2 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
6 | 32 | доцент КУТНЯ Галина | ФЛо-31, ФЛо-32 |
7 | 20 | доцент КУТНЯ Галина | ФЛо-41 |
8 | 28 | доцент КУТНЯ Галина | ФЛо-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | 32 | ФЛо-31 | доцент КУТНЯ Галина |
ФЛо-32 | доцент КУТНЯ Галина | ||
7 | 30 | ФЛо-41 | доцент КУТНЯ Галина |
ФЛо-42 | доцент КУТНЯ Галина | ||
8 | 28 | ФЛо-41 | доцент КУТНЯ Галина |
ФЛо-42 | доцент КУТНЯ Галина |
Опис курсу
Мета:
допомогти сформувати у здобувачів систематизовані знання у класифікації та аналізі синтаксичних категорій і синтаксичних одиниць та явищ; виробити самостійні спостереження над мовними явищами й фактами; використовувати набуті знання з дисципліни під час освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.
Завдання:
навчити студентів виділяти та аналізувати основні синтаксичні одиниці – словосполучення і речення, враховуючи специфіку викладання синтаксису в закладах загальної середньої освіти.
Результати навчання:
Після завершення курсу студенти знатимуть:
- предмет і завдання синтаксису української мови, методологічну основу, основну навчально-методичну літературу з курсу;
- програмні документи та підручники для ЗЗСО, які відображають вивчення синтаксичного рівня сучасної української мови;
- основні поняття синтаксису, типи синтаксичних зв’язків, синтаксичні одиниці;
- особливості вивчення синтаксичного матеріалу у ЗЗСО (із врахуванням засадничих ідей Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та концепції НУШ);
- відмінності у підходах до характеристики синтаксичних явищ, процесів, одиниць, термінології в академічній та шкільній граматиках.
умітимуть:
У результаті вивчення цього курсу студент повинен уміти:
- виокремлювати з речень словосполучення та всебічно їх характеризувати, враховуючи специфіку академічного та та аналізу в ЗЗСО: за структурою, типом і способом зв’язку, за частиномовним вираженням головного компонента;
- робити повний синтаксичний аналіз простих речень, зокрема загальний синтаксичний аналіз та за членами речення; враховуючи специфіку підходів у ЗЗСО;
- виявляти та аналізувати засоби ускладнення в реченні, встановлювати умови та засоби відокремлення членів речення;
- робити повний синтаксичний аналіз складних речень, зокрема характеризувати різновиди складних речень за типами зв’язку, (підрядний, сурядний, безсполучниковий), зображати складне речення у горизонтальній та вертикальній схемах;
- правильно розставляти розділові знаки та коментувати їх відповідно до правил уживання синтаксичних одиниць та явищ.
Рекомендована література
Основна:
- Дудик П. С., Прокопчук Л. В. Синтаксис української мови. К., 2010.
- Жовтобрюх М.А. Українська літературна мова. К., 1984. С.194–253.
- Кулик Б.М. Курс сучасної української літературної мови. Ч.2. Синтаксис. К., 1965.
- Кутня Г. Синтаксис сучасної української мови. Ч.І: Словосполучення і просте речення. Львів, 2013. 178 с. Доступ із: http://surl.li/kkxjmr
- Основні навчальні програми та підручники з української мови для 8-9 класу, рекомендовані МОН для використання у закладах загальної середньої освіти. Доступ із: // http://surl.li/lgcetl
- Сучасна українська мова: Синтаксис / за ред. О. Пономаріва. К., 1994.
- Терлак З. Синтаксис української мови у вправах. Львів, 2020. 276 с.
- Христіанінова Р. О. Просте речення в шкільному курсі української мови. К., 1991.
- Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови. К., 2004.
Додаткова:
- Артеменко Л. І., Бакум З. П. Підходи до вивчення синтаксичних одиниць української мови в основінй школі // Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип.32 (1-2022). С. 191-203. Доступ із: http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/download/259467/256065
- Бевзенко Структура складного речення в українській мові. – К., 1987.
- Вольська Ю. В. Основні теоретичні засади ускладнення в сучасному українському мовознавстві // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2004. №19. С. 230-234.
- Галас А. М., Сабадан І. В. Синтаксис словосполучення і простого речення сучасної української мови: практикум. Ужгород, 2023. 238 с. Доступ із: http://surl.li/qflzra
- Голуб Н. Б., Галаєвська Л. В. Навчання синтаксису на уроках української мови у 8-9 кл.: методичний посібник. К., 2018. 128 с.
- Грищенко А.П. Складносурядне речення в сучасній українській літературній мові. К., 1969.
- Гуйванюк Н.В., Кульбабська О.В. Складні ускладнені речення: Теоретично-практичний блок. Чернівці: Рута, 2003. 145 с.
- Дорошенко С.І. Складні безсполучникові конструкції в сучасній українській мові. К., 1980.
- Дудик П.С. Синтаксис сучасного українського розмовного мовлення (Просте речення. Еквіваленти речення). К., 1973.
- Дудик П.С. Словосполучення в українській літературній мові. К., 1998. 136 с.
- Іваницька Н.Л. Синтаксис простого речення: Складні випадки аналізу. К., 1989.
- Кульбабська О. В. Вторинна предикація у простому реченні: Монографія. Чернівці, 2011. 627 с.
- Курс сучасної української мови. Т. 2: Синтаксис / за ред. Л. А. Булаховського. К., 1951. 407 с.
- Кутня Г. Українська пунктуація: методичні рекомендації та завдання. Львів: ЛНУ, 2024. 72 с. Доступ із: http://surl.li/hkxdyk
- Медушевський А.П. Структурно-семантична класифікація складнопідрядних речень // Укр. мова і літ. в школі. 1974. №10. С.83–85.
- Плющ М.Я. Категорії суб’єкта і об’єкта в структурі простого речення. К., 1986.
- Самсонюк О.О. Формування синтаксичної субкомпетентності в загальноосвітній школі. Доступ із: https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.04.07.html
- Сидоренко В. Лінгводидактичні засади навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів в умовах оновленої освітньої парадигми // Українська мова і література в школі. Київ, 2015. № 1. С. 7-19. Доступ із: https://core.ac.uk/download/pdf/32310049.pdf
- Синтаксис української мови: хрестоматія: у 2 ч. / Упоряд.: А. Мойсієнко, В. Чумак, С. Шевель. К.: ВПЦ “Київський університет”. 2019. Ч. 1. 559 с., Ч. 2 326 с. Доступ із: http://surl.li/fjedji
- Сич В.Ф. Синтаксичні функції інфінітива // Укр. мова і літ. в школі. 1972. № 3. С. 20–29.
- Слинько І. І., Гуйванюк В. В., Кобилянська М. Ф. Синтаксис сучасної української мови: Проблемні питання. К., 1994.
- Слинько І.І. Типи простих речень // Укр. мова і літ. в школі. 1977. № 9. С. 48–53.
- Терлак З. М. Пунктуаційний словник-довідник. Львів: Світ, 2018. 396 с.
- Христіанінова Р. О. Складнопідрядні супровідні речення: проблема інтерпретації // Мовознавчий вісник. С. 250-259.
- Христіанінова Р.О. Традиційні й нові класифікації складнопідрядних речень // Українськамоваі література в школі: Науково-методичний журнал. 2010. №1. С. 35-38.
- Шевель С. Типологія речень за комунікативною метою: від традиції до сучасності // Українське мовознавство. 2020. Вип. 50. С. 42-75.
- Шульжук К.Ф. Повні і неповні речення // Укр. мова і літ. в школі. 1971. № 6. С. 25-30.
- Шульжук К.Ф. Складні багатокомпонентні речення в українській мові. К., 1986.
- Шульжук К.Ф. Складні речення з різними видами зв’язку // Укр. мова і літ. в школі. 1987. № 7. С. 44-48.
Матеріали
Синтаксис сучасної української мови. Ч.І: Словосполучення і просте речення. – Львів, 2013. – 178 с.