Сучасна українська літературна мова (синтаксис) (середня освіта))

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
62.5Іспит
74Залік
82Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
632доцент КУТНЯ ГалинаФЛо-31, ФЛо-32
720доцент КУТНЯ ГалинаФЛо-41
828доцент КУТНЯ ГалинаФЛо-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
632ФЛо-31доцент КУТНЯ Галина
ФЛо-32доцент КУТНЯ Галина
730ФЛо-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛо-42доцент КУТНЯ Галина
828ФЛо-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛо-42доцент КУТНЯ Галина

Опис курсу

Мета:

допомогти сформувати у здобувачів систематизовані знання у класифікації та аналізі синтаксичних категорій і синтаксичних одиниць та явищ;  виробити самостійні спостереження над мовними явищами й фактами; використовувати набуті знання з дисципліни під час освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.

Завдання:

навчити студентів виділяти та аналізувати основні синтаксичні одиниці – словосполучення і речення, враховуючи специфіку викладання синтаксису в закладах загальної середньої освіти.

 

Результати навчання:

Після завершення курсу студенти знатимуть:

  • предмет і завдання синтаксису української мови, методологічну основу, основну навчально-методичну літературу з курсу;
  • програмні документи та підручники для ЗЗСО, які відображають вивчення синтаксичного рівня сучасної української мови;
  • основні поняття синтаксису, типи синтаксичних зв’язків, синтаксичні одиниці;
  • особливості вивчення синтаксичного матеріалу у ЗЗСО (із врахуванням засадничих ідей Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та концепції НУШ);
  • відмінності у підходах до характеристики синтаксичних явищ, процесів, одиниць, термінології в академічній та шкільній граматиках.

 

            умітимуть:

У результаті вивчення цього курсу студент повинен уміти:

  • виокремлювати з речень словосполучення та всебічно їх характеризувати, враховуючи специфіку академічного та та аналізу в ЗЗСО: за структурою, типом і способом зв’язку, за частиномовним вираженням головного компонента;
  • робити повний синтаксичний аналіз простих речень, зокрема загальний синтаксичний аналіз та за членами речення; враховуючи специфіку підходів у ЗЗСО;
  • виявляти та аналізувати засоби ускладнення в реченні, встановлювати умови та засоби відокремлення членів речення;
  • робити повний синтаксичний аналіз складних речень, зокрема характеризувати різновиди складних речень за типами зв’язку, (підрядний, сурядний, безсполучниковий), зображати складне речення у горизонтальній та вертикальній схемах;
  • правильно розставляти розділові знаки та коментувати їх відповідно до правил уживання синтаксичних одиниць та явищ.

 

Рекомендована література

Основна:

  1. Дудик П. С., Прокопчук Л. В. Синтаксис української мови. К., 2010.
  2. Жовтобрюх М.А. Українська літературна мова. К., 1984. С.194–253.
  3. Кулик Б.М. Курс сучасної української літературної мови. Ч.2. Синтаксис. К., 1965.
  1. Кутня Г. Синтаксис сучасної української мови. Ч.І: Словосполучення і просте речення. Львів, 2013. 178 с. Доступ із: http://surl.li/kkxjmr
  2. Основні навчальні програми та підручники з української мови для 8-9 класу, рекомендовані МОН для використання у закладах загальної середньої освіти. Доступ із: // http://surl.li/lgcetl
  1. Сучасна українська мова: Синтаксис / за ред. О. Пономаріва. К., 1994.
  1. Терлак З. Синтаксис української мови у вправах. Львів, 2020. 276 с.
  2. Христіанінова Р. О. Просте речення в шкільному курсі української мови. К., 1991.
  1. Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови. К., 2004.

 

Додаткова:

  1. Артеменко Л. І., Бакум З. П. Підходи до вивчення синтаксичних одиниць української мови в основінй школі // Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип.32 (1-2022). С. 191-203. Доступ із: http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/download/259467/256065
  2. Бевзенко Структура складного речення в українській мові. – К., 1987.
  3. Вольська Ю. В. Основні теоретичні засади ускладнення в сучасному українському мовознавстві // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2004. №19. С. 230-234.
  4. Галас А. М., Сабадан І. В. Синтаксис словосполучення і простого речення сучасної української мови: практикум. Ужгород, 2023. 238 с. Доступ із: http://surl.li/qflzra
  5. Голуб Н. Б., Галаєвська Л. В. Навчання синтаксису на уроках української мови у 8-9 кл.: методичний посібник. К., 2018. 128 с.
  6. Грищенко А.П. Складносурядне речення в сучасній українській літературній мові. К., 1969.
  7. Гуйванюк Н.В., Кульбабська О.В. Складні ускладнені речення: Теоретично-практичний блок. Чернівці: Рута, 2003. 145 с.
  8. Дорошенко С.І. Складні безсполучникові конструкції в сучасній українській мові. К., 1980.
  9. Дудик П.С. Синтаксис сучасного українського розмовного мовлення (Просте речення. Еквіваленти речення). К., 1973.
  10. Дудик П.С. Словосполучення в українській літературній мові. К., 1998. 136 с.
  11. Іваницька Н.Л. Синтаксис простого речення: Складні випадки аналізу. К., 1989.
  12. Кульбабська О. В. Вторинна предикація у простому реченні: Монографія. Чернівці, 2011. 627 с.
  13. Курс сучасної української мови. Т. 2: Синтаксис / за ред. Л. А. Булаховського. К., 1951. 407 с.
  14. Кутня Г. Українська пунктуація: методичні рекомендації та завдання. Львів: ЛНУ, 2024. 72 с. Доступ із: http://surl.li/hkxdyk
  15. Медушевський А.П. Структурно-семантична класифікація складнопідрядних речень // Укр. мова і літ. в школі. 1974. №10. С.83–85.
  16. Плющ М.Я. Категорії суб’єкта і об’єкта в структурі простого речення. К., 1986.
  17. Самсонюк О.О. Формування синтаксичної субкомпетентності в загальноосвітній школі. Доступ із: https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.04.07.html
  18. Сидоренко В. Лінгводидактичні засади навчання синтаксису й пунктуації української мови учнів 8-9 класів в умовах оновленої освітньої парадигми // Українська мова і література в школі. Київ, 2015. № 1. С. 7-19. Доступ із: https://core.ac.uk/download/pdf/32310049.pdf
  19. Синтаксис української мови: хрестоматія: у 2 ч. / Упоряд.: А. Мойсієнко, В. Чумак, С. Шевель. К.: ВПЦ “Київський університет”. 2019. Ч. 1.  559 с., Ч. 2 326 с. Доступ із: http://surl.li/fjedji

 

  1. Сич В.Ф. Синтаксичні функції інфінітива // Укр. мова і літ. в школі. 1972. № 3. С. 20–29.
  2. Слинько І. І., Гуйванюк В. В., Кобилянська М. Ф. Синтаксис сучасної української мови: Проблемні питання. К., 1994.
  3. Слинько І.І. Типи простих речень // Укр. мова і літ. в школі. 1977. № 9. С. 48–53.
  4. Терлак З. М. Пунктуаційний словник-довідник. Львів: Світ, 2018. 396 с.
  5. Христіанінова Р. О. Складнопідрядні супровідні речення: проблема інтерпретації // Мовознавчий вісник. С. 250-259.
  6. Христіанінова Р.О. Традиційні й нові класифікації складнопідрядних речень // Українськамоваі література в школі: Науково-методичний журнал. 2010. №1. С. 35-38.
  7. Шевель С. Типологія речень за комунікативною метою: від традиції до сучасності // Українське мовознавство. 2020. Вип. 50. С. 42-75.
  8. Шульжук К.Ф. Повні і неповні речення // Укр. мова і літ. в школі. 1971. № 6. С. 25-30.
  9. Шульжук К.Ф. Складні багатокомпонентні речення в українській мові. К., 1986.
  10. Шульжук К.Ф. Складні речення з різними видами зв’язку // Укр. мова і літ. в школі. 1987. № 7. С. 44-48.

 

Матеріали

Синтаксис сучасної української мови. Ч.І: Словосполучення і просте речення. – Львів, 2013. – 178 с.

Силабус:

Завантажити силабус