Українська пунктуація (славісти, сходознавці)

Тип: На вибір студента

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
83Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
814доцент КУТНЯ ГалинаФЛчес-41, ФЛк-41, ФЛхрв-41, ФЛа-41, ФЛп-41, ФЛя-41, ФЛч-41, ФЛх-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
814ФЛчес-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛхрв-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛк-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛп-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛа-41доцент КУТНЯ Галина
ФЛя-41доцент КУТНЯ Галина

Опис курсу

ОПИС
Метою курсу є формування у студентів систематизованих знань про розділові знаки.

Завдання:
 систематизувати аналіз усіх пунктограми української мови, з розмежуванням їх на
обов’язкові, факультативні та індивідуально-авторські знаки;
 удосконалити вміння правильно розставляти розділові знаки та характеризувати умови
їхнього використання в реченні;
 різнобічно коментувати чинні пунктуаційні норми сучасної української літературної
мови.

Результати навчання:
Студент повинен знати:
 основні поняття пунктуації: предмет і об’єкт пунктуації, місце пунктограм у мовознавчій
типографіці, типи пунктограм, призначення розділових знаків, основні принципи
пунктуації;
 історію вживання розділових знаків у граматиці української мови;
 типи пунктограм, їхню класифікацію за різними мовознавчими принципами;
 аргументації вживання пунктограм відповідно до пунктуаційних правил («кома», «тире»,
«двокрапка» в простому та складному реченнях; пунктограми «дефіс», «крапка»,
«трикрапка», «знак оклику», «знак питання», «лапки» «знак покликів»);
 особливості комунікативного аспекту аналізу речення та пунктограми. Інтонаційний
принцип уживання розділових знаків;
 нормативні (обов’язкові та факультативні) й індивідуально-авторські розділові знаки

уміти:
 правильно зіставляти синтаксичні одиниці та пунктограми;
 розставляти розділові знаки та пояснювати їх відповідно до правил;
 характеризувати та класифікувати пунктограми за способом уживання, повторюваністю,
функціональним призначенням, за відповідністю загальноприйнятим пунктуаційним
нормам, варіантністю тощо;
 оцінювати обов’язкові та факультативні, а також індивідуально-авторські розділові знаки;
 виконувати види робіт, пов’язаних із пунктуаційними навиками: пунктуаційний
коментар, читання та написання диктантів (правильно інтонувати текст відповідно до
синтагматичного членування речення, правильне, оцінювати пунктуаційні помилки).

Рекомендована література

Основна

1. Кутня Г. Українська пунктуація: методичні рекомендації та завдання. Львів: ЛНУ, 2024.

https://philology.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/Ukrainska-punktuatsiia_Kutnia_metodychka.pdf

2. Савченко І. С. Пунктуація сучасної української мови: навч. посіб. : 2-е вид., доп. і випр. / І. С. Cавченко. — Черкаси: Відлуння-Плюс, 2008.  152 с.

3. Терлак З. М. Пунктуаційний словник-довідник. – Львів: Світ, 2018. – 396 с.

4. Уживання розділових знаків // Український правопис. К. : Наукова думка, 2019. С. 161–205. Український правопис. – 2019. / Електронний доступ: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/05062019-onovl-pravo.pdf.

 

Додаткова

1.     Глазова О. П. Українська пунктуація: навчальний посібник. Правила, тренувальні вправи, контрольні завдання, диктанти. Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2004. 252 с.

2.     Грибан Г. Пунктуаційна грамотність як одна із складових формування мовної особистості // Науково-дослідна робота майбутніх педагогів з проблем культури української мови та методики її викладання в закладах освіти. Науково-методичний збірник. Житомир, 2010. С. 59 – 64.

3.     Грищенко А. П. Пунктуація при відокремленні // Складні питання сучасного українського правопису. К., 1980. С. 188-221.

4.     Гуйванюк Н. В. Українська пунктуація: правописна традиція і сучасна мовна практика // Мовознавство: Зб. наукових статей. – Чернівці: Рута, 2003.

5.     Гуйванюк Н. Новітні тенденції в українській пунктуації та проблеми авторської пунктуації // Гуйванюк Н. Слово – речення – текст. Чернівці, 2009. С. 486–492.

6.     Гуйванюк Н.В., Максим’юк О.В., Китар Ф.Д., Вандишева К.В. Основи пунктуації: навчальний посібник. Чернівці, 2002. 117 с.

7.     Дудик П., Прокопчук Л. Пунктуація // Дудик П., Прокопчук Л. Синтаксис української мови. – К., 2010. – С.351-364.

8.     Загнітко А. Основи української пунктуації // Загнітко А. Теоретична граматика української мови. Морфологія. Синтаксис. – Донецьк, 2011.

9.     Караман С. О. Принципи української пунктуації // С. О. Караман, О. В. Караман, М.Я. Плющ та ін. Сучасна українська літературна мова/  за ред. С. О. Карамана. — К.: Літера, 2011.

10.  Кочан І. Історія української пунктуації // Studia Ukrainica Posnaniensia. Vol.VII / 1, 2019, p.p. 143-152. Інтернет-ресурс. Доступ з: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/17467/18700

11.  Помирча С., Головко Р. Індивідуально-авторська пунктуація як особливість художнього тексту // Теорететичні й прикладні проблеми сучасної філології: збірник наукових праць. Вип. 9. Ч. І Слов’янськ, 2019. С.117– 123.

12.  Шабат-Савка С. Т., Максим’юк О. В., Шатілова Н. О. Пунктуація української мови: навчальний посібник. Чернівці, 2016. 240 с.

13.  Шевелєва Л. А. Український правопис у таблицях. Правила, винятки, приклади, коментарі. – Харків, 2000.

14.  Шульжук К. Ф. Основи української пунктуації // Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови. К.: Академія, 2004. С. 377-387.

15.  Ющук І. П. Практикум з правопису і граматики української мови. –  К.: Освіта, 2012. – 270 с. / Електронний доступ: https://ushchuk.files.wordpress.com/2013/09/d196.pdf.

16.  Яцимірська М. Г. Сучасна українська мова. Пунктуація: навчальний посібник для студ. вищ. навч. закл. Львів: Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. 2002. 286 c.

 

 

 

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус: Українська пунктуація (робоча програма, сходознавство)

Завантажити силабус