Українська пунктуація (середня освіта)
Тип: На вибір студента
Кафедра: української мови імені професора івана ковалика
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 14 | доцент КУТНЯ Галина | ФЛо-41, ФЛо-42 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 28 |
Опис курсу
Метою дисципліни є формування у здобувачів систематизованих знань про розділові знаки.
Цілями дисципліни є систематизація та аналіз усіх пунктограм української мови, з
розмежуванням їх на обов’язкові, факультативні та індивідуально-авторські знаки;
удосконалення у студентів вміння правильно розставляти розділові знаки та характеризувати
умови їхнього використання в реченні; а також різнобічно коментувати чинні пунктуаційні
норми сучасної української літературної мови.
Результати навчання:
Здобувач повинен знати:
основні поняття пунктуації: предмет і об’єкт пунктуації, місце пунктограм у мовознавчій
типографіці, типи пунктограм, призначення розділових знаків, основні принципи
пунктуації;
історію вживання розділових знаків у граматиці української мови;
типи пунктограм, їхню класифікацію за різними мовознавчими принципами;
аргументації вживання пунктограм відповідно до пунктуаційних правил («кома», «тире»,
«двокрапка» в простому та складному реченнях; пунктограми «дефіс», «крапка»,
«трикрапка», «знак оклику», «знак питання», «лапки» «знак покликів»);
особливості комунікативного аспекту аналізу речення та пунктограми. Інтонаційний
принцип уживання розділових знаків;
нормативні (обов’язкові та факультативні) й індивідуально-авторські розділові знаки.
уміти:
правильно зіставляти синтаксичні одиниці та пунктограми;
розставляти розділові знаки та пояснювати їх відповідно до правил;
характеризувати та класифікувати пунктограми за способом уживання, повторюваністю,
функціональним призначенням, за відповідністю загальноприйнятим пунктуаційним
нормам, варіантністю тощо;
оцінювати обов’язкові та факультативні, а також індивідуально-авторські розділові знаки;
виконувати види робіт, пов’язаних із пунктуаційними навичками: пунктуаційний
коментар, читання та написання диктантів (правильно інтонувати текст відповідно до
синтагматичного членування речення, правильне, оцінювати пунктуаційні помилки).
Рекомендована література
Основна
- Кутня Г. Українська пунктуація: методичні рекомендації та завдання. Львів: ЛНУ, 2024. 72 с. Доступ із:
https://philology.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/12/Ukrainska-punktuatsiia_Kutnia_metodychka.pdf
- Савченко І.С. Пунктуація сучасної української мови: навч. посіб. : 2-е вид., доп. і випр. / І. С. Cавченко. Черкаси: Відлуння-Плюс, 2008. 152 с.
- Терлак З. М. Пунктуаційний словник-довідник. Львів: Світ, 2018. 396 с.
- Уживання розділових знаків // Український правопис. К. : Наукова думка, 2019. С. 161–205. Український правопис. 2019. / Електронний доступ: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/05062019-onovl-pravo.pdf.
Додаткова:
- Андрощук Н. Формування української пунктуаційної системи сучасної української мови та її відображення в правописних джерелах// Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Філологічні науки. Мовознавство. 2013. Вип. С. 3-7. Інтернет-ресурс. Режим доступу: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/5429/1/a3_6.pdf.
- Грищенко А. П. Пунктуація при відокремленні // Складні питання сучасного українського правопису. К., 1980. С. 188-221.
- Гуйванюк Н. В. Інноваційні процеси в сучасній українській пунктуації // Проблеми унормування української мови: збірник матеріалів розширеного засідання координаційної ради „Українська мова”. Київ–Херсон, 2003. С.105-122.
- Гуйванюк Н. Новітні тенденції в українській пунктуації та проблеми авторської пунктуації // Слово – речення – текст. Чернівці, 2009. С. 486–492.
- Загнітко А. Основи української пунктуації // Загнітко А. Теоретична граматика української мови. Морфологія. Синтаксис. Донецьк, 2011.
- Караман С. О. Принципи української пунктуації // С. О. Караман, О. В. Караман, М.Я. Плющ та ін. Сучасна українська літературна мова/ за ред. С. О. Карамана. К.: Літера, 2011.
- Ковальчук Н. Функціонально-комунікативний підхід до вивчення пунктуації // Лінгвістичні студії: зб. наук. праць / Донецький нац. ун-т; наук. ред. Анатолій Загнітко. Донецьк: ДонНУ, 2009. Вип. 19. С. 319–324.
- Кочан І. Історія української пунктуації // Studia Ukrainica Posnaniensia. Vol.VII / 1, 2019, p.p. 143-152. Інтернет-ресурс. Доступ із: з: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/sup/article/view/17467/18700
- Савченко І. С. Способи реалізації функціонально-стилістичного принципу української пунктуації // Вісник Черкаського університету. Серія Філологічна. // Електронний ресурс. Режим доступу: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22127
- Сегін С. Українська пунктуація: здобутки, перспективи, проблеми опису та кодифікації // Українська мова, 2018, № 3. / Інтернет-ресурс. Доступ із: https://iul-nasu.org.ua/pdf/ukrmova/3_18/8.pdf
- Шульжук К.Ф. Основи української пунктуації // Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови. К.: Академія, 2004. С. 377-387.