Вступ до мовознавства («Українська мова та література», «Середня освіта (Українська мова та література)» заочне навчання
Тип: Нормативний
Кафедра: загального мовознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 6 | доцент ГРИГОРУК Світлана | ФЛу-11, ФЛо-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 10 | ФЛо-11 | доцент ГРИГОРУК Світлана |
ФЛу-11 | доцент ГРИГОРУК Світлана |
Опис курсу
Нормативний курс «Вступ до мовознавства» призначений для студентів-бакалаврів першого року заочної форми навчання філологічного факультету. Цей пропедевтичний курс покликаний ознайомити студентів з базовими теоретичними поняттями мовознавства; дати уявлення про природу та сутність мови, її функції, системність, ієрархічну будову, закономірності розвитку та про методи лінгвістичного дослідження.
Дисципліна «Вступ до мовознавства» дає студентові знання основних проблем сучасного мовознавства; розуміння системно-структурного підходу до мови; вчить осмислювати сутність дихотомії “мова – мовлення”; знайомить з проблематикою фонетики, фонології, лексикології, морфології, синтаксису; типами класифікацій мов світу тощо.
Практичне призначення курсу: оволодіння лінгвістичним термінологічним апаратом; вироблення навичок практичного застосування теоретичних знань у подальшій професійній діяльності при викладанні мови спеціалізації та у перекладацькій практиці.
Курс «Вступ до мовознавства» – важливий і необхідний компонент програми професійної філологічної освіти. Вивчаючи цю дисципліну, студенти мають можливість випрацювати системне мислення, здатність синтезувати й самостійно аналізувати мовні явища.
Мета вивчення пропедевтичної дисципліни «Вступ до мовознавства» – ознайомити студентів з базовими теоретичними поняттями мовознавства; дати уявлення про природу та сутність мови, її функції, системність, ієрархічну будову, закономірності розвитку та про методи лінгвістичного дослідження.
Завдання курсу:
Загальнотеоретичні цілі курсу «Вступ до мовознавства»:
- визначити об’єкт і предмет вивчення мовознавства;
- показати зв’язок мовознавства з іншими науками;
- ознайомити студентів з різними галузями мовознавства та їх проблематикою;
- описати найважливіші функції мови;
- показати зв’язок мови і мислення;
- розкрити природу мовного знака;
- ознайомити студентів з різними поглядами на мову, з різним розумінням її походження та сутності;
- розглянути структурні рівні мови;
- з’ясувати характер відмінностей між одиницями мовних рівнів;
- познайомити студентів з історією письма;
- розглянути класифікації мов світу за різними критеріями;
- дати характеристику базовим методам і прийомам лінгвістичного дослідження.
Практичні цілі курсу «Вступ до мовознавства» вбачаємо в тому, щоб навчити студентів:
· користуватися лінгвістичним термінологічним апаратом;
- усвідомлювати зв’язок між окремими структурними мовними явищами;
- розпізнавати мовні одиниці в різних контекстах функціонування;
- класифікувати мовні одиниці, застосовуючи різні методи дослідження;
- розпізнавати та характеризувати типи мовних знаків;
- характеризувати особливості фонологічних систем мов світу;
- визначати характерні риси лексико-семантичних систем мов світу;
- розуміти особливості граматичної будови різних мов світу;
- характеризувати мови світу за критеріями генеалогічної та типологічної класифікацій;
- використовувати набуті знання у практиці викладання мови спеціалізації та у перекладацькій діяльності.
Очікувані результати навчання:
знати:
- базову лінгвістичну термінологію;
- основні проблеми і напрями сучасного мовознавства;
- основні риси історичного мовознавства;
- погляди на природу мови; гіпотези її походження;
- функції мови;
- сутність системно-структурного підходу до мови;
- особливості семіотичного аспекту мовознавства;
- зв’язок мови і мислення;
- сутність дихотомії “мова” і “мовлення”;
- основні мовні рівні та їх одиниці; проміжні мовні рівні;
- етапи і форми розвитку письма;
- критерії розрізнення та специфіку проблематики фонетики і фонології;
- аспекти вивчення лексикології: семасіологію, ономасіологію, етимологію;
- основні поняття та категорії граматики, особливості їх вияву у мовах різної будови;
- типи класифікацій мов світу;
вміти:
- давати визначення лінгвістичних термінів, передбачених програмою;
- розпізнавати різні типи мовних знаків;
- розрізняти одиниці різних мовних рівнів у різних контекстних умовах;
- визначати парадигматичні, синтагматичні й ієрархічні відношення між мовними одиницями;
- аналізувати звуки мов світу в акустичному, артикуляційному та функціональному аспектах;
- характеризувати лексичні одиниці різних мов з погляду семасіології та ономасіології;
- визначати особливості граматичної будови різних мов світу;
- застосовувати методи лінгвістичних досліджень для аналізу одиниць різних рівнів мови та мовлення;
- визначати місце конкретної мови за генеалогічною та типологічною класифікаціями мов світу;
- застосувати набуті теоретичні знання у практиці викладання мови спеціалізації та у перекладацькій діяльності.
Рекомендована література
- Основна:
- Бевзенко С.П. Вступ до мовознавства: Короткий нарис: Навч. посібник. – К.: Вища школа, 2006.
- Білецький А.О. Про мову і мовознавство: Навч. посібник. – К.: АртЕк, 1997.
- Вступ до мовознавства: Підручник /За ред. І.О. Голубовської. – К.: ВЦ «Академія», 2016.
- Дрогомирецький П.П., Пена Л.І. Вступ до мовознавства: Навч.-методичний посібник. – Івано-Франківськ: Фоліант, 2015
- Карпенко Ю.О. Вступ до мовознавства: Підручник. – К.; Одеса: Либідь, 1991.
- Кочерган М.П. Вступ до мовознавства: Підручник для студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів. – К.: Видавничий центр «Академія», 2006.
- Левицький А.Е., Сингаївська А.В., Славова Л.Л. Вступ до мовознавства: Навч. посібник. – К.: Центр навч. літератури, 2006.
- Сосюр Ф. де. Курс загальної лінгвістики. – К.: Основи, 1998.
- Ющук І.П. Вступ до мовознавства: Навч. посібник. – К.: Рута, 2000.
- Додаткова
- Бацевич Ф. С., Сваричевська Л. Ю. Тестові завдання до курсу “Вступ до мовознавства”. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2004.
- Брайчевський М. Походження слов’янської писемності. – К., 1998.
- Булаховський Л.А. Нариси з загального мовознавства: Серія друга // Вибр. праці: в 5-ти т. – К., 1975. – Т. І.
- Гонтарук Л.В. Науково-методичні рекомендації до «Вступу до мовознавства». – Львів, 2015.
- Доленко М.Т. Вступ до мовознавства: Збірник вправ і завдань. – К., 1975.
- Донець Л.С, Мацько Л.І. Вступ до мовознавства: Практикум. – К., 1989.
- Дорошенко С.І., Дудик П.С Вступ до мовознавства. – К., 1974.
- Кочерган М.П. Загальне мовознавство: Підручник. – К.: Видавничий центр «Академія», 2006.
- Півторак Г. Українці:звідки ми і наша мова. – К.,
- Потапенко О.І. Цікаве мовознавство. – Біла Церква, 1996.
- Царук О. Українська мова серед інших слов’янських: етнологічні та граматичні параметри. – Дніпропетровськ,
- Словники, енциклопедії
- Ганич Д.І., Олійник І.С. Словник лінгвістичних термінів. – К., 1985.
- Кротевич Є.В., Родзевич Н.С. Словник лінгвістичних термінів. – К., 1957.
- Левицький Ю.М. Мови світу: енциклопедичний довідник. – Львів, 1998.
- Селіванова О.О. Лінгвістична енциклопедія. – Полтава: Довкілля-К, 2010.
- Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія. – Полтава: Довкілля-К, 2006.
- Українська мова: енциклопедія / НАН України, Ін-т мовознав. ім.О.О.Потебні, Ін-т укр. мови; редкол.: В. М. Русанівський [та ін.]. – Вид. 2-ге, випр. і допов. – Київ: Вид-во “Українська енциклопедія” ім.М.П.Бажана, 2004.
- Штерн І.Б. Вибрані топіки та лексикон сучасної лінгвістики: енциклопедичний словник. – К.: АтрЕк, 1998.
- Encyklopedia językoznawstwa ogólnego.–Wrocław; Warszawa; Kraków. – 1993.
- The Encyclopedia of Language and Linguistics / E. Asher (ed.). – Oxford, N. Y.: Pergamon Press, 1994. – Vol. 1–10.