Невербальна комунікація
Тип: На вибір студента
Кафедра: загального мовознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 6 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 64 | ЯСІНОВСЬКА Оксана | ФЛл-31, ФЛу-31, ФЛу-32, ФЛу-33, ФЛу-34, ФЛо-31, ФЛо-32, , |
Опис курсу
Курс присвячений важливим питанням міжособистісного спілкування мовців – багатоканального процесу, взаємопов’язаними боками якого є вербальні та невербальні засоби. У центрі уваги – невербальна поведінка людей як особлива мова, що сигналізує про характер взаємодії та емоційні стани комунікантів. Розглядаються всі форми невербальної комунікації: міміка, жести, голос і тон, мова очей, постава тіла, хода, дотики, дистанція, просторова і часова організація спілкування, запахи, одяг, прикраси, речі повсякденного вжитку та ін. Для правильної інтерпретації невербальної поведінки людини до уваги береться не окремий вид мови її тіла, а вся сукупність невербальних засобів з урахуванням контексту мовленнєвої ситуації, а також конгруентність вербальних і невербальних сигналів. Невербальні знаки комунікантів вивчаються з урахуванням їхнього віку, гендерної приналежності, темпераменту, статусу. Враховуються відмінності у невербальній комунікації представників різних культур. Приділяється увага невербальним знакам брехні.
Мета курсу: закласти основи комунікативної компетенції слухачів, завдяки якій вони зможуть помічати та розшифровувати невербальні сигнали іншої людини з тим, щоб краще розуміти інших, і коректно транслювати власні.
Теоретичний матеріал курсу ґрунтується на результатах наукових досліджень, здобутих спеціалістами у різних ділянках знання, – лінгвістиці, психології, психотерапії, антропології, соціології, етології, криміналістиці,біології, нейрофізіології та ін.
Практична частина занять передбачає виконання вправ і завдань, які допоможуть студентам:
1) розпізнавати за зовнішніми проявами людські емоції і наміри та диференціювати окремі комунікативні невербальні сигнали;
2) для забезпечення намічених цілей комунікативного акту автоматично й упевнено використовувати різноманітні невербальні знаки власного тіла, а також інші екстралінгвальні засоби.
З метою закріплення матеріалу з ряду ключових тем передбачено виконання позаавдиторних завдань.
Курс забезпечується ілюстративними, авдіо- й візуальними матеріалами.
Кожний теоретичний блок супроводжується кейсами, практичними завданнями або тренінговими вправами.
Завдання курсу:
– пояснити сутність і багатогранність процесу комунікації як виду соціальної взаємодії мовців;
– розкрити характер взаємозв’язку вербальних і невербальних компонентів у процесі мовленнєвої діяльності людини;
– ознайомити студентів із різними системами невербальних знаків і їх типологіями;
– розкрити принципи розшифрування засобів невербального коду;
– пояснити відмінності у використанні невербальних знаків мовцями, залежно від їх віку, темпераменту, статі, приналежності до різних мовних колективів;
– привернути увагу до особливостей невербальної комунікації представників різних культур;
– показати зв’язок невербальних знаків і психоемоційного стану людини;
– навчити виявляти неправдиві повідомлення;
– закласти теоретичні основи використання різних типів невербальних засобів комунікації у встановленні взаєморозуміння і формування міжособистісних стосунків;
– сформувати практичні вміння застосовувати засоби невербального коду у встановленні взаєморозуміння і формуванні міжособистісних взаємодій.
Засвоївши дисципліну «Невербальна комунікація», студент має здобути такі основні компетенції:
знати:
– різновиди невербальних сигналів і їх характеристику;
– функції і роль невербальних засобів у мовленнєвій діяльності людини;
– характер взаємодії вербальних і невербальних сигналів;
– особливості невербальних знаків у різних культурах (універсальність, синонімія, омонімія, унікальність);
– принципи розшифрування екстралінгвальних знаків учасників комунікативного процесу;
– правила коректного застосування невербальних знаків для ефективного спілкування у різних комунікативних умовах;
уміти:
– розпізнавати типи невербальних сигналів учасників комунікації і трактувати їх у сукупності;
– вловлювати і розшифровувати малопомітні й намірено приховані невербальні знаки учасників комунікативного процесу;
– ідентифікувати невербальні знаки з урахуванням віку, гендеру, темпераменту і статусу комунікантів;
– інтерпретувати невербальну поведінку учасників комунікації залежно від комунікативної ситуації;
– оцінювати індивідуальний стиль невербальної комунікації конкретного мовця;
– за рядом маркерів невербальної поведінки виявляти неправдиві повідомлення адресанта і адресата;
– використовувати невербальні знаки власного тіла для успішної комунікації у різних ситуативних контекстах;
володіти:
– навичками розшифрування невербальних сигналів інших учасників комунікації;
– навичками практичного використання невербальних знаків і доладного їх поєднання з вербальними засобами.
Форма звітности: залік
Мова викладу: українська