Новітні тенденції у розвитку словацької літератури

Тип: Нормативний

Кафедра: слов’янської філології імені професора іларіона свєнціцького

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
22Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216доцент ХОДА ЛідіяФЛслц-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216ФЛслц-11мдоцент ХОДА Лідія

Опис курсу

Мета курсу «Новітні тенденції у розвитку словацької літератури»: ознайомити студентів з основними тенденціями розвитку сучасної словацької літератури (літературні течії, напрямки, угруповання тощо). Ця навчальна дисципліна дає студентам можливість дослідити життєвий і творчий шлях представників літературного процесу ХХ–ХХІ ст., а також розглянути погляди літературознавців на окремі літературні явища та літературні постаті; проаналізувати літературний твір у поєднанні з творчою індивідуальністю письменника; вдосконалити навички літературознавчого аналізу. Цей курс покликаний розширити літературознавчі та культурологічні обрії студентів-магістрів.

Завдання: висвітлити особливості розвитку сучасної словацької літератури, проаналізувати конкретні літературні явища, дослідити творчість чільних представників літератури  ХХ–ХХІ ст. у широкому історико-культурному та літературному процесі.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:

знати:

  • періодизацію словацького літературного процесу;
  • основні тенденції розвитку сучасної словацької літератури;
  • розвиток письменницьких організацій, часописів, видавництв;
  • основні літературні течії;
  • характерні ознаки сучасної словацької поезії, прози та драми;
  • життєвий і творчий шлях чільних представників сучасної словацької літератури;
  • основні твори письменників окресленого періоду;
  • погляди літературознавців та критиків на окремі літературні явища та літературні постаті;

 

вміти:

  • характеризувати періоди в історії словацької літератури;
  • вміти орієнтуватися у сучасному словацькому літературному просторі;
  • визначати творчу індивідуальність письменника;
  • аналізувати конкретні художні твори: визначати жанрову своєрідність, тематику і проблематику;
  • користуватися критичною літературою;
  • оперувати літературознавчими термінами;
  • реферувати подану інформацію словацькою мовою;

 

Загальні компетентності:

ЗК 2. Здатність бути критичним і самокритичним.

ЗК 3. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК 4. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК 7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК 12. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).

 

Фахові компетентності спеціальності:

ФК 2. Здатність осмислювати літературу як полісистему, розуміти еволюційний шлях розвитку вітчизняного і світового літературознавства.

ФК 3.Здатність критично осмислювати історичні надбання та новітні досягнення філологічної науки.

ФК 4. Здатність здійснювати науковий аналіз і структурування мовного / мовленнєвого й літературного матеріалу з урахуванням класичних і новітніх методологічних принципів.

ФК 7. Здатність вільно користуватися спеціальною термінологією в обраній галузі філологічних досліджень.

ФК 9. Здатність використовувати у професійній діяльності знання про актуальні тенденції розвитку літератури наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття та їхній зв’язок із попередніми епохами, представників та найяскравіші художні явища.

 

Програмні результати навчання:

ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження в конкретній філологічній галузі.

ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації.

ПРН 8. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства.

ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації.

ПРН 10. Збирати й систематизувати мовні, літературні, фольклорні факти, інтерпретувати й перекладати тексти різних стилів і жанрів (залежно від обраної спеціалізації).

ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних.

ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних  питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.

ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.

ПРН 16. Використовувати спеціалізовані концептуальні знання з обраної філологічної  галузі для розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.

Рекомендована література

  1. Antológia súčasnej slovenskej prózy: Päť x päť. Literárne informačné centrum, Bratislava. 2011.
  2. Antológia súčasnej slovenskej poézie: Päť x päť. Literárne informačné centrum, Bratislava. 2012.
  3. Hochel I., Čúzy L., Kákošová Z. Slovenská literatúra po roku Bratislava: Literárne informačné centrum, 2007.
  4. Grupač M. Súčasná slovenská literatúra po roku 1989. Heslár vybraných slovenských literárnych tvorcov debutujúcich po roku 1989. Martin: Matica slovenská, 2015.
  5. Rédey Z. Súčasná slovenská próza v kontexte civilizáčno-kultúrnych premien. Nitra, 2007.
  6. Interpretácie kľúčových diel slovenskej literatúry 20. storočia. Kalligram, 2014.
  7. Součková M. P/r/ózy po roku 2000. Fintice: Face. 2021.
  8. Stanislavová Z. Dejiny slovenskej literatúry pre deti a mládež po roku 1960. Literárne informačné centrum, 2010.
  9. Šrank J. Individualizovaná literatúra: slovenská poézia konca 20. a začiatku 21. storočia z perspektívy nastupujúcich autorov. Cathedra, 2013. 465 s.
  10. Šimko J. Slovenská dráma po roku 1989 // Dejiny slovenskej drámy 20. storočia. Bratislava: Divadelný ústav, 2011.
  11. Zambor J. Interpretácia a poetika. O poézii slovenských básnikovstoročia. Bratislava, 2005.

 

Допоміжна:

  1. Станіславова З. Словацька соціально-побутова проза для дітей і юнацтва в 90.х роках ХХ ст. (криза жанру) // Проблеми слов’янознавства. Львів: ЛНУ ім.І.Франка, 2004. Вип. 54. С. 165–170.
  2. Andričíková M. Obrazy smrti v tvorbe Mareka Vadasa // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 1989 III. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2009. S. 192–202.
  3. Balko P., Prokopec P. Literatúra bodka sk. Literárne informačné centrum, 2016.
  4. Barborík V. Vývin slovenskej prózy po roku 1989 (Vysokoškolské skriptá…). 2014 // https://fphil.uniba.sk/uploads/media/Barborik_Proza_po_r_1989.pdf?fbclid=IwAR3kaiu9945MY_AXCZ8uz9urROXgcw2i238MdhiCr4emhYqzKIN5hXzZjXo
  5. Benikovský M. Dejiny slovenskej beletrie po roku 1960 na stránkach časopisu Vsesvit // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Філологія / голов. ред. Г.В. Шумицька. Ужгород: Говерла, 2016. Вип. 2 (36). С. 45–51 // https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/24490/1/DEJINY%20SLOVENSKEJ%20BELETRIE%20PO%20ROKU%201960.pdf
  6. Benikovský M. Marek Vadas a penetrancia mlčania // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 89–103.
  7. Bokníková-Tóthová A., Čúzy L., Hevier D. a kol. Portréty slovenských spisovateľov 4. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007.
  8. Csiba K. Vyrovnanosť v skratke (Slovenská literatúra po roku 1989) // Slovenská literatúra, vol. 56, č. 4. S. 326–329 // https://www.sav.sk/journals/uploads/01151225–SL-2009-4-csiba-326-329.pdf
  9. Darovec P. Diskusia o súčasnej slovenskej próze a najmä poviedke // Romboid, 2001, roč. 36, č. 4. S. 13–22.
  10. Darovec P. Ironické prepisovanie nacionáleho naratívu v slovenskej literatúre konca 20. storočia // Studia Academica Slovaca 51. Bratislava: Univerzita Komenského, 2022. S. 29–43 // https://zborniky.e-slovak.sk/SAS_51_2022.pdf
  11. Forgáč M. K poetike próz Ivany Dobrakovovej // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000. Ed. Marta Součková. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2013. S. 65–71.
  12. Forgáč M. Situácia postáv v tvorbe Ivany Dobrakovovej // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 112–116.
  13. Halvoník A. Premeny – Slovenská próza na rozhraní storočí. Bratislava: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2005/10.
  14. Halvoník A. Premeny – literárny proces v slovenskej próze na začiatku 2. tisícročia. Martin: Matica slovenská, 2014.
  15. Hostová I. Medzi entropiou a víziou. Kritické interpretačné sondy do súčasnej slovenskej poézie. Prešov, 2014. 216 s.
  16. Ištvánová Z. Aspekty žien teraz a inde // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 104–111.
  17. Juhásová J. Modlitba v súčasnej slovenskej poézii (aktuálne žánrové tendencie) // Od symbolu k latencii: spirituálna téma a žáner v súčasnej slovenskej poézii. Ružomberok: Verbum – vydavateľstvo KU, 2016. S. 105–126 // http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-8c0d6c79-9d3d-428b-a74f-ca9284a35acb/c/2014_nr_2_s._141-162_Juhasova.pdf
  18. Karpinský P. Slovenské „dobrodružné“ komiksy // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 277–291.
  19. Klučárová B., Štefancová A. Realizácia príbehu v slovenskej postmodernej literatúre // Podoby a funkce příběhu: pokus o interdisciplinární debatu. Redakce Milena Vojtková. Praha, 2011. [online] // https://service.ucl.cas.cz/slk/data/2010/sbornik/22.pdf
  20. autorov. Slovník slovenských spisovateľov 20. storočia. Bratislava, LIC, 2008.
  21. Kollárová N. Špecifiká tvorby Petra Karpinského pre deti alebo (ne)tradičné rozprávky // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 268–276.
  22. Kršáková D. Situácia súčasnej slovenskej literatúry (1990 – 2004) // http://www.iliteratura.cz/Clanek/17307/situacia-sucasnej-slovenskej-literatury-1-
  23. Koli F. K vývinu slovenskej prózy druhej polovice 20. storočia // Slovenská literatúra. 2008. 55. č. 5 // https://www.sav.sk/journals/uploads/01111256–SL-2008-5-Koli-348-369.pdf
  24. Macášková M. Materstvo ako princíp a tematická línia v románe P. Rankova Matky // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2013. S. 94–114.
  25. Machala D. Otvorené okná literárneho týždenníka. II. zväzok. Literárne informačné centrum, 2001.
  26. Nádarskay V. Čas a priestor. Subjekt a pamäť. Malé veľké mesto Kataríny Kucbelovej // Slovenská literatúra. Roč. 69. č. 1. 2022. S. 18–34 // https://www.sav.sk/journals/uploads/01211238slov_lit_01-22-2.pdf
  27. Pukan M. K niektorým otázkam axiológie slovenskej drámy a divadla po roku 1989 // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 1989 II. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2007. S. 341–
  28. Rassloff U. Poetika coolness? Mladá slovenská próza po roku RAK, 4, 1999. č. 5. S. 24 – 32.
  29. Rácová V. Ruiny krajiny – ruiny tela. Mária Ferenčuhová: Ohrozený druh // Tvorba, roč. XXIII. (XXXII.), 2013. č. 2. S. 38–40.
    http://www.glosolalia.sk/news/veronika-racova-ruiny-krajiny-ruiny-tela.
  30. Rebro D. Najbásne podľa… Dereka Rebra //RAK, 2012, roč. 17. č. 6. S. 3–10.
    http://www.glosolalia.sk/news/naj-basne-podla-dereka-rebra-k-novym-basnam-m-ferencuhovej/
  31. Rebro D. Verše, ktoré neslzia ani nemudrujú // Sme, 07. 07.  2009.
    https://kultura.sme.sk/c/4922458/verse-ktore-neslzia-ani-nemudruju.html
  32. Rebro D. Angažovanosť sa nenosí, ale žije // Pravda, 20. 1. 2013.
    http://kultura.pravda.sk/kniha/clanok/256363-angazovanost-sa-nenosi-ale-zije/
  33. Rezník J. Túry do literatúry. Vydavateľstvo Slovart, 2012.
  34. Sivčová S. K tvarovaniu vysokých tematických hodnôt v dielach Pavla Rankova. // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 29–38.
  35. Slovník diel slovenskej literatúry storočia. Bratislava, Kaligram, 2005.
  36. Souček J. Prvky fantastiky v tvorbe Mareka Vadasa // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 III. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2015. S. 372–379.
  37. Součková M. K poetike prózy Jany Juráňovej // Žena v české a slovenské literatuře. Sborník z literárněvědné konference konané v Opavě 14. – 15. 9. 2004. Ed. L. Pavera. Opava: Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, 2006. S. 210–217.
  38. Součková M. Feministické aspekty prozaických textov Jany Juráňovej // Vnútrotextové priestory textu vliteratúre pre deti amládež. Zborník materiálov zvedeckej konferencie smedzinárodnou účasťou, ktorá sa konala 18. – 20. 10. 2000 v Prešove, KSJL FF, FHPV PU a Metodické centrum Prešov. Red. Z. Stanislavová a V. Žemberová. Prešov: Náuka, 2001. S. 130–134.
  39. Suchoň-Chmiel B. Pravda a fikcia v románe Pavla Rankova Stalo sa prvého septembra (alebo inokedy) // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 17–28.
  40. Taranenková I. Premeny poetík? (Niekoľko poznámok k reflexii slovenskej literatúry po roku 1989) // Slovenská literatúra, roč. 56, 2009. č. 4. // http://www.jetotak.sk/autonomna-zona/slovenska-literatura-po-roku-1989.
  41. Varcholová J. Rodové podoby postáv (I. Dobrakovová: Toxo) // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku 2000 II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2014. S. 117–127.
  42. Zajac P. Druhý polčas. Antológia súčasnej civilizačnej poézie. Bratislavа: Slovenský spisovateľ. 1987. 192 s.
  43. Zajac P. Prítomnosť súčasnej slovenskej literatúry (Prolegomena) // K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry po roku Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2013. S. 13–20.
  44. Zajac P., Jenčiková E. Situácia súčasnej slovenskej literatúry. Slovenské pohľady, 105, 1989. č. 2. S. 45 – 71.
  45. Zbruž K. Barbarská generácia. Vydavateľstvo Vlna, 2014.
  46. Zitová K. Znepokojivá poézia // Knižná revue, roč. XXIII, 2013, č. 7. S. 22.
  47. Žilka T. Postmodernizmus v slovenskej próze. In: K poetologickým a axiologickým aspektom slovenskej literatúry 90. rokov 20. storočia. Edits. J. Sabol, M. Součková. Prešov: Náuka, 2004. S. 9–17.
  48. http://zlatyfond.sme.sk/
  49. https://zborniky.e-slovak.sk/
  50. https://www.sav.sk/?lang=sk&doc=journal-list&journal_no=52

https://beliana.sav.sk/heslo/janosikovska-tradicia

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус:

Завантажити силабус