Польська мова: лексикологія

Тип: Нормативний

Кафедра: польської філології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
73Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
740Стефанишин Ю.ФЛк-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
740ФЛк-41Стефанишин Ю., Туз О.

Опис курсу

У результаті вивчення курсу студенти повинні

знати:

методи аналізу значення; аспекти значення слова (денотативний, сигніфікативний, конотативний); основні концепції значення слова; діахронічні типи значеннєвих змін; традиційні та нові типи словникових дефініцій лексем; типи полісемії; концепції омонімії та типи омонімів; природу семантичних зв’язків синонімії та антонімії; поділ лексики польської мови з точки зору активного і пасивного стану; типи архаїзмів та неологізмів, типи запозичень у польській мові; принципи поділу лексики за соціальним і територіальним критерієм; методи викладання іноземних мов; основні поняття і термінологію, яка стосується викладання іноземних мов; принципи навчання (презентації) культури в межах курсу вивчення іноземної мови; специфіку навчання дітей та молоді; доступні в Україні підручники для викладання польської мови; мультимедійні засоби для викладання польської мови як іноземної.

вміти:

розрізняти синтагматичні та парадигматичні зв’язки слів; аналізувати лексику семантичних полів  польської та української мов; дефініювати значення лексем (за традиційними та новими типами дефініцій); розрізняти одно- та багатозначні слова, багатозначні слова та омоніми; добирати до запропонованих слів синоніми та антоніми; розрізняти архаїзми, застарілі слова, неологізми; визначати їхні типи; аналізувати запозичення в складі польської мови з огляду на різні критерії; аналізувати лексику польських діалектів і соціолектів; користуватися різними видами словників, придатних до вивчення лексичного складу польської мови; уміти правильно вживати синонімічні засоби польської мови, лексику різних стилів і мовних варіантів; запланувати урок, скласти конспект уроку та провести урок у межах педпрактики; аналізувати підручник з точки зоруметодики викладання, змісту, відповідності для конкретноїгрупи; впровадити до уроку з мови елементи культури; використати на уроці мультимедійні засоби; визначити мовний рівень учня; здійснити оцінку успішності учня.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Krawczuk   Leksykologia i  kultura  języka  polskiego.  T.1-2.  T.1: Leksyklogia, frazeologia, leksykografia. Kijów 2011.
  2. Стефанишин Ю.М. Польська мова: лексиколонія. Електронний навчальний курс на платформі Moodle Курс: Польська мова: лексикологія | ЛНУ

Додаткова література:

  1. Bańko M. Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Warszawa, 2001.
  2. Dąbrowska A. Język polski. Wrocław, 1998.
  3. Grochowski W. Zarys leksykologii i leksykografii. Toruń, 1982.
  4. Język i my. Podręcznik do języka polskiego dla szkół średnich. T I (S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina). Warszawa, 1998; T. II (D. Buttler). Warszawa, 1999; T. III (B. Bartnicka). Warszawa, 1998; T. IV (D. Buttler, H. Satkiewicz) Warszawa, 1998.
  5. Język polski. Red. S. Gajda. Opole, 2001.
  6. Nauka o języku dla polonistów: Wybór zagadnień. Red. S. Dubisz. Warszawa, 1999.
  7. Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, 2001.
  8. Кравчук А., Ковалевський Є. Методика викладання польської мови. Мова і культура в полоністичній дидактиці в Україні: підручник для вищих навч. закладів. Київ, 2017.
  9. Мацькович М.Р., Біла С.Я., Островська Д. Д., Петрушка Л.А., Синкевич Н. Т., Тимошенко О.П., Кудрич О.С., Хлопек А.Б. Програми з польської мови та культури для позашкільних навчальних закладів. – Дрогобич, 2010.
  10. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M. Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. – Warszawa, 2010.
  11. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. CODN. – Warszawa, 2003.
  12. Gębal P. E., Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010.
  13. Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
  14. Janowska I. Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych. – Kraków, 2010.
  15. Język polski w świecie. Red. W. Miodunka. – Warszawa-Kraków, 1990.
  16. Komorowska H. Metodyka nauczania języków obcych. – Warszawa, 2002.
  17. Kowalewski J. Kultura polska jako obca? – Kraków, 2011.
  18. Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI miedzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005.
  19. Oswajanie chrząszcza w trzcinie. (Red. W. Miodunka, J. Rokicki). – Kraków, 1999.
  20. Państwowe Egzaminy Certyfikatowe z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych. Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, MENiS. – Warszawa, 2003.
  21. Postscriptum Polonistyczne: Polonistyka i język polski na Ukrainie. – 2009. – Nr 1 (3) (науковий редактор А. М. Кравчук спільно з Й. Тамбор та М. Русін).
  22. Seretny A., Lipińska E. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków, 2016.
  23. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Red. H. Komorowska. – Warszawa, 2009. (інша – відповідно до силабусу курсу)

 

Силабус:

Завантажити силабус