Основи наратології
Тип: На вибір студента
Кафедра: теорії літератури та порівняльного літературознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 2.5 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 32 | доцент БУДНИЙ Василь | ФЛу-31, ФЛу-32, ФЛу-33, ФЛу-34, ФЛт-31 |
Опис курсу
Курс «Основи наратології» покликаний поглибити знання філологів-третьокурсників про природу розповідних текстів у красному письменстві, основні етапи історичного розвитку та провідні концепції в тій науковій царині на етапі так званого «наративного повороту». Предметом курсу є актуальні проблеми сучасної наратології, нерозривно пов’язані із загальними тенденціями розвитку філологічної думки.
Мета цієї літературознавчої дисципліни – ознайомити студентів зі специфікою розповіді (наративу), її місцем серед інших способів викладу тематичного матеріалу, з’ясувати закономірності читацького сприймання розповідних творів, навчити студентів здійснювати аналіз розповідних текстів у визначальних наратологічних вимірах (розповідні інстанції, дискурс / історія, перспектива, час, голос тощо).
Завдання:
- з’ясувати основне коло проблем, які досліджує наратологія, опанувати її понятійний апарат і термінологічний інструментарій;
- висвітлити етапи становлення наратології як літературознавчої дисципліни;
- показати внесок українських та закордонних науковців у розробку теоретичних засад і практичних прийомів наратологічного дослідження;
- розкрити основні наратологічні концепції; ознайомити з французькою, англо-американською та іншими школами наратології;
- ознайомитися з методикою аналізу, інтерпретації та оцінки наративної структури розповідного тексту;
- оволодіти навиками застосування здобутих знань на практиці, здійснюючи самостійний наратологічний аналіз мистецьких текстів, інтерпретацію їхнього образного змісту та оцінку естетичних ефектів.
У результаті вивчення курсу студент повинен знати:
· основні категорії та термінологію наратології;
· зв’язок наратології з іншими гуманітарними дисциплінами, зокрема з історією й теорією літератури;
· становлення наратології як літературознавчої дисципліни та основні етапи її розвитку;
· внесок українських літературознавців у наратологічну царину;
· основні підходи французької та американської шкіл наратології;
· концептуальну систему наратології: розповідні інстанції (наратор, нарація, дискурс / історія, нарататор), голос і перспектива (фокалізація, кут зору), розповідний і фабульний час тощо;
· наративні способи викладу (першо-, друго- та третьоособова нарація) і їхні стилістичні різновиди (усно-, внутрішньо- та писемномовленнєва форми, а також невласне пряма мова, внутрішній монолог, потік свідомості тощо).
Студент повинен уміти:
· володіти термінологією і принципами наратологічного підходу до епічних творів;
· здійснювати наратологічний аналіз різних комунікативних рівнів розповідного тексту як цілісної мистецької структури;
· застосовувати різні методологічні підходи та аналітичні техніки інтерпретації розповіді й оповіді, дискурсу та історії, дієґезису і мімезису, мистецького часу і простору, голосу й кута зору;
· з’ясовувати особливості наративної структури розповідних текстів класичного письменства і сучасної літератури;
· досліджувати зумовленість естетичних ефектів розповідного твору його наративною структурою;
вести змістовну дискусію, обґрунтовуючи свою позицію не лише читацькими враженнями, а й аналітичними аргументами.
Рекомендована література
Базова
- Антологія світової літературної критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. 832 с.
- Гром’як, Роман. Проблема включення українських традицій у сучасну наратологію. Studia methodologica. Тернопіль: РВВ ТНПУ, 2005. Вип. 16. С. 10-19.
- Денисюк, Іван. Способи оповіді в малій прозі Івана Франка // Іван Денисюк. Літературознавчі та фольклористичні праці : У 3 томах, 4 книгах. Т. 2. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2005. С. 118‑128.
- Еко, Умберто. Роль читача: дослідження з семіотики текстів / пер. Мар’яни Гірняк. Львів: Літопис, 2004. 384 с.
- Папуша, Ігор. Modus ponens. Нариси з наратології. Тернопіль: Крок, 2013. 259 с.
- Римар, Наталія. Функції наратора як головної інстанції оповіді в художньому тексті. Studia methodologica. 2014. Вип. 37. С. 204‑211.
- Сінченко, Олексій. Комунікативні стратегії в теорії літератури: автор, текст, читач. Навчальний посібник. Київ: Логос, 2015. 170 с.
- Франко, Іван. Із секретів поетичної творчості. Франко І. Зібрання творів : У 50 тт. Т. 31. Київ : Наук. думка, 1981. С. 45‑119.
- A Companion to Narrative Theory / Eds. James Phelan and Peter J. Rabinowitz. – Blackwell Publishing, 2005. 571 p.
- Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge University Press 2019. 268 p.
- Fludernik M. An Introduction to Narratology. Routledge, 2009. 190 p.
- Herman, David. Basic Elements of Narrative. – Chichester (West Sussex, UK): Wiley–Blackwell, 2009. 249 p.
- Manfred, Jahn. Narratology 2.3: A Guide to the Theory of Narrative. English Department, University of Cologne, 2021. URL: www.uni-koeln.de/~ame02/pppn.pdf.
- Routledge Encyclopedia of Narrative Theory / Ed. David Herman, Manfred Jahn, Marie-Laure Ryan. Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. London : Routledge, 2005. 792 p.
- The Cambridge Companion to Narrative Theory / ed. Matthew Garrett. Cambridge University Press, 2018. 277 p.
- The Handbook of Narrative Analysis / Eds. Anna De Fina, Alexandra Georgakopoulou. Wiley-Blackwell, 2015. 454 p.
- The Narrative Reader / Ed. Martin McQuillan. London and New York: Routledge, 2000. 353 p.
Допоміжна
- Бехта, Іван. Дискурс наратора в англомовній прозі. Київ: Грамота, 2004. 304 с.
- Бук, Соломія. Форми нарації в романі Іздрика «Подвійний Леон» // Слово і Час. 2006. № 2. С. 63‑67.
- Гірняк, Мар’яна. Наративна організація «Невеличкої драми» Валер’яна Підмогильного: комунікативні стратегії твору // Парадигма : зб. наук. пр. Львів : Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2011. Вип. 6. С. 92‑110.
- Гребенюк, Тетяна. Подія в художній системі сучасної української прози: морфологія, семіотика, рецепція: монографія. Запоріжжя: Просвіта, 2010. 424 c.
- Гром’як, Роман. Про осмислення «викладових форм» і про наратологію. Наукові записки. Вип. 64. Ч. 1. Серія: Філологічні науки (літературознавство). Кіровоград: РВВ КДПУ, 2006. С. 208-219.
- Капленко, Оксана. Наратив як модель світу: структурна побудова і проєкція на художній текст // Слово і Час. 2003. № 11. С. 10‑16.
- Лахманюк, Антоніна. Гра з читачем у контексті когнітивної наратології (за новелою «Дебют» Михайла Коцюбинського). Вісник Львівського університету. Серія: Іноземні мови. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2016. Вип. 24. Ч. 1. С. 151-156.
- Легкий, Микола. Форми художнього викладу в малій прозі Івана Франка. Львів, 1999. 160 с.
- Мацевко-Бекерська, Лідія. Українська мала проза кінця ХІХ – початку ХХ століть у дзеркалі наратології. Львів: Сплайн, 2008. 408 с.
- Папуша, Ігор. Міжнародна наратологія: проблеми дефініції. Studia methodologica. Вип 19. 2007. С. 31-37.
- Папуша, Ігор. Між розповіддю і дискурсом: українська література в наративній перспективі. Наук. записки Тернопільського держ. пед. університету ім. В. Гнатюка. Тернопіль: Ред.-ви. відділ ТДПУ, 1999. Серія: Літературознавство. Вип. 5. С. 67-71.
- Потебня, Олександр. Естетика і поетика слова: Зб. Київ: Мистецтво, 1985. 302 с.
- Рижа, У. В. Інтерпретація точки зору у спектрі провідних літературознавчих та мовознавчих досліджень // Науковий вісник Дрогобицького держ. пед. університету ім. І. Франка. Серія «Філологічні науки». Дрогобич, 2019. № 11. С. 125‑128.
- Ткачук, Микола. Наративні моделі українського письменства. Тернопіль: ТНПУ: Медобори, 2007. 464 с.
- Ткачук, О. М. Наратологічний словник / ред. В. Г. Дончик. Тернопіль: Астон, 2002. 173 с.
- Тодоров, Цветан. Поняття літератури та інші есе / пер. з фр. Євгена Марічева. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2006. 162 с.
- Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. 4-th ed. University of Toronto Press, 2017. 205 p.
- Cambridge Companion to Narrative / ed. David Herman. Cambridge University Press, 2007. 310 p.
- Chatman, Seymour. Reading Narrative Fiction. Macmillan, 1993. 638 p.
- Chatman S. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film.-Cornell University Press, Ithaca and London, 1978. 277 с.
- Cobley, Paul. Narrative. 2th ed. Routledge, 2014. 292 p.
- Currie, Gregory. Narratives and Narrators: A Philosophy of Stories. Oxford University Press, 2010. 243 p.
- Farner, Geir. Literary Fiction: The Ways We Read Narrative Literature. Bloomsbury Academic, 2014. 336 p.
- Fludernik, Monika. The Fictions of Language and the Languages of Fiction. Routledge, 2009. 190 p.
- Genette G. Narrative Discourse Revisited / Trans. by J. E. Lewin. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1983. 285 p.
- Huber, Irmtraud. Present Tense Narration in Contemporary Fiction : A Narratological Overview. Palgrave Macmillan, 2016. P. 123.
- Iser, Wolfgang. Apelatywna struktura tekstów. Nieokreśloność jako warunek oddziaływania prozy literackiej // Pamiętnik Literacki. 1980. Nr 71/1. S. 259-280.
- Iser, Wolfgang. The Act of Reading, Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1978. 239 p.
- Keen, Suzanne. Narrative Form. Revised and Expanded Second Edition. Palgrave Macmillan, 2015. 211 p.
- Lubbock, Percy. The Craft of Fiction. London : Jonathan Cape, 1960. 276 p.
- Narratology: An Introduction. Ed. Susana Onega, Jose Angel Garcia Landa. London: Routledge, 2014. 336 p.
- Okopień-Sławińska, Aleksandra. Teoria wypowiedzi jako podstawa komunikacyjnej teorii dzieła literackiego // Pamiętnik Literacki. 1979. N 1. S. 165-181.
- Point of View, Perspective, and Focalization : Modeling Mediation in Narrative / Eds. Peter Hühn, Wolf Schmid, Jörg Schönert. Walter de Gruyter, 2009. 305 p.
- Prince, Gerald. A Dictionary of Narratology. Lincoln & London: University of Nebraska Press. 2003. xi + 126 pp.
- Puckett, K. Narrative Theory: A Critical Introduction // Cambridge: Cambridge University Press, 2016. 351 p.
- Schmid, Wolf. Narratology: An Introduction. Walter de Gruyter, 2010. 258 p.
- Stockwell, Peter Cognitive Poetics. An introduction. London and New York: Routledge, 2002. 193 p.
- The Edinburgh Companion to Contemporary Narrative Theories / Eds. Zara Dinnen and Robyn Warhol. Edinburgh University Press, 2018. 425 p.
- The Implied Author: Concept and Controversy (Narratologia 9) / eds. Tom Kindt, Hans-Harald Muller. Walter de Gruyter, 2006. 225 p.
- The Reader in the Text : Essays on Audience and Interpretation / Eds. Susan Rubin Suleiman and Inge Crosman. Princeton University Press, 1980. 441 p.
- Vermeule, Blakey. Why Do We Care about Literary Characters? Johns Hopkins, 2011. 273 p.
- Walsh, Richard. Who Is the Narrator? // Poetics Today, Vol. 18, No. 4 (Winter, 1997), pp. 495-513.
- Zeidner, Lisa. Who Says? W. W. Norton & Company, 2020. 237 p.
- Zeman, Sonja. Parameters of Narrative Perspectivization: The Narrator. Open Library of Humanities 2020. 6(2): 28. pp. 1–33. DOI: https://doi.org/10.16995/olh.502
11. Інформаційні ресурси
Наукова електронна бібліотека періодичних видань НАН України (http://dspace.nbuv.gov.ua/) є бібліотекою відкритого доступу і передбачає безкоштовний доступ читачів до наукової інформації в інтернеті за ключовим словом, назвою публікації, автором тощо.
Open Ukrainian Citation Index (OUCI) (https://ouci.dntb.gov.ua/) – українська база даних наукових цитувань, призначена для пошуку публікацій (за ключовим словом, назвою публікації, автором тощо) у різноманітних наукових царинах, зокрема в галузі рецептивної естетики й поетики.
Чтиво (http://chtyvo.org.ua/) – вільна онлайн-бібліотека україномовної літератури.
A Bibliography of Literary Theory, Criticism and Philology (https://web.archive.org/web/20090416235454/http://www.unizar.es/departamentos/filologia_inglesa/garciala/bibliography.html) – бібліографія з теорії літератури, критики та філології.
Cognitive Cultural Studies (http://cogweb.ucla.edu/Culture/index.html) – сайт містить ланки (покликання) до е-ресурсів (інші сайти, наукові інституції, журнали тощо), які присвячені коґнітивним підходам до літератури.
International Society for the Study of Narrative (https://www.thenarrativesociety.org/) – сайт Міжнародного товариства вивчення наративу.
Literary Devices (https://literarydevices.net/) – сайт містить словник літературних засобів і понять, які допомагають оцінити, інтерпретувати та аналізувати літературний твір.
The European Narratology Network (ENN) (https://www.narratology.net/node/3) – мережа, присвячена нарації в літературі та інших мистецтвах і медіях, в усіх європейських мовах і культурах.
The living handbook of narratology (https://www–archiv.fdm.uni–hamburg.de/lhn/) –довідник з наратології заснований на виданні Handbook of Narratology, вперше опублікованому видавництвом Walter de Gruyter у 2009 році та наразі доступному у другому, розширеному виданні 2014 року.
The Reception Study Society (https://receptionstudy.org/) – сайт містить дослідження різноманітних аспектів читацької рецепції, публікує журнал Reception: Texts, Readers, Audiences, History, що його видає Університет штату Пенсильванія (США).