Сучасна українська літературна мова (морфологія, освіта)

Тип: Нормативний

Кафедра: української мови імені професора івана ковалика

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
44Немає
52Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
416доцент ГЛІБЧУК НаталіяФЛо-21, ФЛо-21
532доцент ДОБОСЕВИЧ УлянаФЛо-31, ФЛо-32

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
432ФЛо-21доцент ГЛІБЧУК Наталія
ФЛо-21доцент ГЛІБЧУК Наталія
548ФЛо-31ВИСОЦЬКА Тетяна
ФЛо-32ВИСОЦЬКА Тетяна

Опис курсу

Дисципліна ознайомлює здобувачів, які працюватимуть у закладах загальної середньої освіти, із морфологічною системою сучасної української літературної мови, вони осмислюють граматичну структуру української мови, пізнають глибинні взаємозв’язки між мовними явищами через призму граматики. Формування базових умінь і навичок допоможе здобувачам використовувати в майбутній професійній діяльності морфологічні засоби, демонструвати розуміння системи частин мови, їх взаємозв’язків, системи словозміни, сприятиме розумінню закономірностей розвитку сучасної української мови, усвідомлювати її як динамічну систему.

Мета курсу –  допомогти здобувачам, які працюватимуть у закладах середньої освіти,  осмислити морфологічну структуру української літературної мови на синхронному зрізі, сформувати у них систематизовані наукові знання про традиційні й нові підходи у класифікації та аналізі морфологічних явищ.

Курс “Сучасна українська літературна мова. Морфологія” має загальнотеоретичні й практичні цілі.

Загальнотеоретичні цілі курсу:

  • глибоко осмислити мовні явища;
  • пізнати дію внутрішніх законів мови;
  • усвідомити зв’язок між окремими структурними мовними явищами;
  • зрозуміти мову як суспільне явище;
  • розуміти граматичний лад мови як категорійну систему, сформовану з окремих значень, виражених відповідною системою граматичних форм;
  • знати сучасні тенденції в трактуванні граматичних явищ, зумовлені, зокрема, функціонально-семантичним напрямом;
  • простежувати динаміку мовленнєвих процесів, що стають мовними явищами;
  • володіти сучасною термінологією.

Практичні цілі курсу:

  • засвоїти принципи поділу слів на частини мови;
  • розмежовувати частини мови;
  • установлювати категорійні ознаки кожної частини мови;
  • робити морфологічний аналіз тексту;
  • виявляти граматичні особливості слів самостійних частин мови;
  • зіставляти міжчастиномовні граматичні значення у словах різних частин мови;
  • указувати на роль слів несамостійних частин мови;
  • сформувати у здобувачів, які працюватимуть у закладах загальної середньої освіти, поняття про систему морфологічних категорій кожної частини мови та особливості їх реалізації в українській мові;
  • застосувати набуті теоретичні й практичні знання в майбутній педагогічній діяльності.

 

Після завершення курсу здобувачі, які працюватимуть у закладах загальної середньої освіти,  знатимуть:

  • предмет, завдання й місце морфології серед інших мовознавчих дисциплін;
  • традиційні та інноваційні підходи до інтерпретації проблем морфології сучасної української літературної мови;
  • основні поняття, якими оперує сучасна морфологія;
  • критерії визначення частин мови;
  • теоретичні відомості про різні граматичні категорії, особливості функціонування різних граматичних явищ в українській мові;
  • усталені та новітні концепції в трактуванні граматичних категорій;
  • принципи побудови парадигм самостійних частин мови;
  • принципи функціонування службових частин мови;
  • порядок морфологічного аналізу кожної частини мови.

 

            умітимуть:

  • виконувати морфологічний аналіз слів різних лексико-граматичних класів;
  • сприймати граматичний лад мови як категорійну систему, сформовану з окремих значень, виражених відповідною системою граматичних форм;
  • розмежовувати частини мови;
  • аналізувати сучасні тенденції в трактуванні граматичних явищ, науково обґрунтовувати приналежність будь-якого слова до відповідної частини мови;
  • аналізувати кожну самостійну частину мови з погляду різних учень, визначати категорійне та граматичні значення, давати цим явищам історичний коментар;
  • інтерпретувати парадигму кожної самостійної частини мови з погляду норм літературної мови;
  • аналізувати службові (неповнозначні) частини мови.
  • аналізувати завдання в морфології та вміти виконувати вправи із рекомендованих шкільних підручників з української мови для 6 і 7 класів;
  • реалізовувати набуті знання в освітньому середовищі закладів загальної середньої освіти.

 

Рекомендована література

Основна: 

    1. Безпояско О. К., Городенська К. Г., Русанівський В. М. Граматика української мови: Морфологія. Київ, 1993. 
    2. Вихованець І. Р. Частини мови в семантико-граматичному аспекті. Київ, 1988.
    3. Вихованець І. Р., Городенська К. Г. Теоретична морфологія української мови. Київ, 2004. 
    4. Глібчук Н.М., Добосевич У. Б. Сучасна українська мова. Морфологія. Практикум. Київ, 2009.

Додаткова:

  1. Горпинич В. О. Морфологія української мови. Київ, 2004. 
  2. Граматика сучасної української літературної мови. Морфологія [автори: І. Р. Вихованець, К. Г. Городенська, А. П. Загнітко, С. О. Соколова; за ред.  К.  Г. Городенської]. Київ, 2017.
  3. Загнітко А. П. Теоретична граматика української мови. Морфологія. Донецьк, 1996.
  4. Микитюк О. Сучасна українська мова: самобутність, система, норма: навч. посібник. Львів, 2010.
  5. Сучасна українська літературна мова: Морфологія / За заг. ред. І. К. Білодіда. Київ, 1969.
  6. Сучасна українська літературна мова / За ред. А. П. Грищенка. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ, 1997.

Допоміжна:

  1. Арполенко Г. П., Городенська К. Г., Щербатюк Г. Х. Числівники української мови. Київ, 1980.
  2. Бевзенко С. П. Історична морфологія української мови. Ужгород, 1960.
  3. Безпояско О. К. Іменні граматичні категорії. Київ, 1991.
  4. Вихованець І. Р. Прийменникова система української мови. Київ, 1980.
  5. Вихованець І. Р. Система відмінків української мови. Київ, 1987.
  6. Глібчук Н. М. Відприслівникові частки в сучасній українській мові як синкретичні одиниці. Закарпатські філологічні студії. Вип. 33. Т. 1. Ужгород, 2024. С. 31-36. 
  7. Глібчук Н.М. Партикуляція – один із шляхів виникнення міжчастиномовних омонімів. Лінгвістичні студії: зб. наук. праць. Донецьк: ДонНУ, 2011. Вип. 22. С. 77-82.
  8. Глібчук Н.М. Синкретизм у площині функціональної омонімії. Україноцентризм наукового сумління: Збірник наукових праць на пошану професора Зеновія Терлака. Львів, 2014.  С. 91-113.
  9. Глібчук Н. М. Синкретична природа незмінюваних прикметників. Вісник Львівського університету. Львів, 2016. Серія філологічна. Вип. 63. С. 13-23
  10. Глібчук Н.М. Транспозитний потенціал абстрактних іменників негативної та позитивної оцінки. Граматичні студії: зб. наук. праць / Донецький нац. ун-т; наук. ред. А. П. Загнітко. Вінниця, 2015. С. 33-38.
  11. Городенська К. Г. Морфологія в історії академійної лінгвоукраїністики. Мовознавча комісія НТШ. З історії людей та ідей. Львів, 2023. С. 253-274.
  12. Граматичний портрет української мови у ХХІ сторіччі: збірник тез наукових доповідей учасників Міжнародної наукової конференції на пошану доктора філологічних наук, професора Городенської Катерини Григорівни. Київ, 2024.
  13. Гнатюк Г. М. Дієприкметник у сучасній українській літературній мові. Київ, 1982.
  14. Городенська. К. Г. Сполучники української літературної мови. Київ, 2010.
  15. Гринчишин Д. Г. Явище субстантивації в українській мові. Київ, 1965.
  16. Грищенко А. П. Прикметник в українській мові. Київ, 1978.
  17. Добосевич У. Б. Критерії та прийоми визначення частиномовного статусу морфологічних транспозитів. Вісник Львівського університету. Львів, 2012. Серія філологічна.  Вип.57.  С.37-47.  
  18. Добосевич У. Б. Міжчастиномовний синкретизм як вияв експресії. Записки українського мовознавства. Вип. 31. Одеса, 2024. С. 160-172.
  19. Добосевич У. Б. Модуляція самостійних частин мови: семантико-граматичні зміни. Закарпатські філологічні студії. Вип. 33. Т. 1. Ужгород, 2024. С. 43-50.
  20. Добосевич У. Б. Субстантивація як вияв транспозитних можливостей різних частин мови. Лінгвістичні студії: зб. наук. праць. Донецьк: ДонНУ, 2011. Вип. 22.  С. 91-97.
  21. Добосевич У. Б. Явище морфологічної транспозиції в аспекті синтаксичних параметрів. Українська мова у ХХІ столітті: традиції і новаторство: Тези доповідей ІІ Всеукраїнського лінгвістичного форуму молодих учених, Київ, 24-26 квітня 2012 року. Київ: ІУМ НАНУ, 2012. С. 101-105.
  22. Загнітко А. П. Система і структура граматичних категорій дієслова. Київ, 1990.
  23. Карпенко Ю. О. Ще раз про критерії виділення частин мови. Мовознавство. 2001.  № 3.
  24. Колодяжний А. С. Прийменник: Матеріали до лекцій з курсу сучасної української літературної мови. Харків, 1960.
  25. Костусяк Н. М. Категорія ступенів порівняння прикметників і прислівників. Луцьк, 2002.
  26. Коць Л. М. Дієприслівник у сучасній українській літературній мові. Специфіка зв’язків та їх значення. Київ, 1964.
  27. Кучеренко І. К. Актуальні проблеми граматики. Львів, 2003.
  28. Кучеренко І. К. Категорія відмінка в сучасній українській мові. Львів, 1961.
  29. Кушлик О. П. Комплексне визначення частиномовного статусу “перехідних” одиниць. Мовознавство. 1997. № 4-5.
  30. Матвіяс І. Г. Іменник в українській мові. Київ, 1974.
  31. Мацько Л. І. Інтер’єктиви в українській мові. Київ, 1981.
  32. Русанівський В. М. Структура українського дієслова. Київ, 1971.
  33. Русанівський В. М. Дієслово – рух, дія, образ. Київ, 1977.
  34. Самійленко С. П. Нариси з історичної морфології української мови. Київ, 1964.
  35. Соколова С. О. Час та його відображення в граматичних категоріях дієслова. Мовознавство. № 4-5.
  36. Український правопис. Київ: Наукова думка; НАН України, 2019. 
  37. Фаріон І. Мовна норма: знищення, пошук, віднова. Івано-Франківськ, 2009. 
  38. Чапля І. К. Прислівники в українській мові. Харків, 1960.

Словники:

  1. Алексієнко Л. А., Козленко І. В. Граматичний словник українських дієслів: У 2 т. Київ, 1998.
  2. Глібчук Н.М., Добосевич У. Б. Словник міжчастиномовних омонімів української мови. Львів, 2016.
  3. Городенська К. Г. Граматичний словник української мови: Сполучники. Київ-Херсон, 2007.
  4. Граматичний словник української літературної мови. Словозміна. Київ, 2011.
  5. Загнітко А. П., Данилюк І. Г., Ситар Г., В., Щукіна І. А. Словник українських прийменників. Донецьк, 2007.
  6. Словник української мови: В 11 т. Київ, 1970-1980
  7. Словник української мови: у 20 т. Київ, 2010-2024.
  8. Українська мова. Енциклопедія. Київ, 2000.

Шкільні підручники як допоміжний засіб у вивченні дисципліни:

    1. Онатій А., Ткачук Т. Українська мова. 6 клас. Тернопіль,  Видавництво «Богдан», 2023.  
    2. Голуб Н., Горошкіна О. Українська мова. Підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2023.  
    3. Ворон А., Соколенко В. . Українська мова. 7 клас.  Київ, 2023.  
    4. Заболотний О. Українська мова. 7 клас. Київ, 2023. 
    5. Онатій А., Ткачук Т. Українська мова. 7 клас. Тернопіль, Видавництво «Богдан», 2024. 
    6. Голуб Н., Горошкіна О. Українська мова. 7 клас. Київ: «Грамота», 2024. 
    7. Авраменко О., Тищенко З. Українська мова. 7 клас. Київ: «Грамота», 2024. 
    8. Літвінова І. Українська мова. 7 клас. Київ: «Ранок», 2024.

Силабус:

Завантажити силабус