Українська фольклор
Тип: Нормативний
Кафедра: української фольклористики імені академіка філарета колесси
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3.5 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 32 | професор СОКІЛ Ганна | ФЛо-11, ФЛо-12 |
2 | 32 | професор СОКІЛ Ганна | ФЛо-11, ФЛо-12 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 32 | ФЛо-12 | доцент ПАРУБІЙ Уляна |
ФЛо-11 | професор СОКІЛ Ганна | ||
2 | 64 | ФЛо-11 | доцент ПАРУБІЙ Уляна |
ФЛо-12 | професор СОКІЛ Ганна |
Матеріали
Викладач: Сокіл Ганна Петрівна
тел. 0973164594
(час консультацій: 18.03.2020; 25.03.2020; 01.04.2020 – з 14.30 до 16.30)
email: hanna.sokil@lnu.edu.ua
18 та 25 березня 2020 року
Тема практичного заняття
(на самостійне опрацювання): Історичні пісні українського народу ( 4 год.)
- Жанрове визначення історичної пісні.
- Принципи тематичної класифікації історичних пісень.
- Історичні пісні про події ХV – 1-ї пол. ХVІІ ст. Текстовий аналіз однієї з пісень цього періоду.
- «Пісня про Байду» («В Цариграді на риночку»). Повний текстовий аналіз.
- Патріотичні мотиви історичних пісень періоду Хмельниччини та Руїни (на прикладі конкретних творів).
- Образи ватажків національно-визвольних повстань українського народу в історичних піснях про події ХVІІ – поч. ХVІІІ ст.
- Доба гайдамаччини в історичній пісні. Проблематика і зміст пісні про Саву Чалого «Ой був в Січі старий козак».
- Пісні національно-визвольної боротьби ХХ ст.: стрілецькі, пісні ОУН-УПА.
Письмове завдання:
1.Законспектувати статтю М.Гоголя «О малороссийских песнях».
2.Підготувати тези статті І.Франка «Пісня про Байду».
- Дискусія: «Байда – безтурботний шукач пригод ЧИ цілісна героїчна натура?» (оформити письмово).
- Проаналізувати одну стрілецьку або повстанську пісню. Обгрунтувати на конкретних прикладах її тяглість від козацького ліро-епосу.
Література:
Грицай М.С. Історичні пісні // Грицай М.С., Бойко В.Г., Дунаєвська Л.Ф. Українська народнопоетична творчість. К., 1983.
Драгоманов М. Політичні пісні українського народу. Женева, 1883, 1885. Ч. 1 – 2.
Дем’ян Г. Українські повстанські пісні 1940-2000 років. Львів, 2003.584 с.
Гоголь Н.В. О малороссийских песнях. Гоголь Н.В. Собр. соч.: В 7 т. М., 1967. – Т.6. . С. 112–119
Исторические песни малорусского народа с объяснениями В. Антоновича и М.Драгоманова. К., 1874, 1875. Т.1–2.
Історичні пісні / упор. І.П. Березовський, М.С. Родіна, В.Г. Хоменко. За ред М.Т.Рильського і К.Г. Гуслистого. К., 1961.1068 с.
Колесса Ф. Хмельниччина в українських народних піснях і думах // Записки історичного і філологічного факультетів Львівського університету. Львів, 1940. Т. 1.
Кузьменко О. Стрілецькі пісні. Львів, 2005.
«Муза і меч»: національний рух у фольклорних та літературних джерелах. Збірник наукових праць. Львів, 2005.
Народные южнорусские песни / Изд. А. Метлинского. К., 1854. ХVІІІ, 472 с.
Нудьга Г. Українська дума і пісня в світі. Львів: Ін-т народозн., 1997. Т.1. 424 с.; 1998. Т.2. 512 с.
Снігирьова Л. Українські народні історичні пісні: поетика тексту. Київ, 2011. 232 с.
Сокіл Г. Вивчення повстанських пісень у вузівському курсі «Українська народна словесність».«Муза і меч»: національний рух у фольклорних та літературних джерелах. Збірник наукових праць. Львів, 2005. С.181–189.
Сокіл Г. «Гей, на півночі, на Волині»: історія виникнення пісні, динаміка тексту. Література. Фольклор. Проблеми поетики. Київський ун-т. 2018. С. 106–115.
Українська фольклористика. Словник-довідник / укладання і заг. ред.. М.Чорнопиского. Тернопіль, 2008.
Українська фольклористична енциклопедія / керівн. проекту, наук. ред., упоряд. В.Сокіл. Львів, 2018. 808 с.
Українські народні думи та історичні пісні. К., 1955.
Українські народні пісні, наспівані Д.Яворницьким. Пісні та думи з-архіву вченого. Київ, 1990.
Франко І. Пісня про Байду. Франко І. Зібрання творів: у 50 т. Київ, 1984. Т. 42. С. 161–189
01, 08 квітня. Тема практичного заняття. Балади (4 год.)
(на самостійне опрацювання )
1.Особливості жанру. Поєднання у художньому змісті ліричного, епічного та драматичного.
2.Проблема класифікації балад .
3.Питання специфіки фольклорної та літературної балади. Іван Франко про особливості балади Тараса Шевченка «Тополя».
4.Характеристика основних мотивів у баладах.
5.Аналіз найбільш поширених баладних сюжетів та особливості їх застосування в літературі (тройзілля, брати-розбійники і невпізнана сестра, невістка-тополя, українські Ромео і Джульєта, Лимерівна, Бондарівна).
6.Поетика балад: композиція і сюжет, драматичність (діалогічна форма, психологізм, естетика трагічного і т. д.).
*** Аналіз тексту на конкретному прикладі. Знання 3-5 текстів напам’ять
Письмове завдання:
- Проаналізувати одну народну баладу (на вибір).
2.Скласти тези статті І.Франка «Тополя »Т.Шевченка.
Література:.
Ганіч О. Проблема походження української народної балади. Донецьк, 2007. 140 с.
Дей О. І. Українська народна балада.Київ: Наук. думка, 1986. 264 с.
Фольклорні матеріали з отчого краю / Зібр. В. Сокіл та Г. Сокіл. Львів: Ін-т народознавства НАН України, 1998. С.137–247 (балади).
Франко І. Із секретів поетичної творчості // Франко І. Зібр. творів: У 50 т. – К.: Наук. думка, 1980. – Т. 31. – С. 45-120.
Франко І.. Студії над українськими народними піснями // Франко І.Я. Зібр. творів: У 50 т. – Т. 42, 43.
Франко І. «Тополя» Т.Шевченка // Франко І.Я. Зібр. творів: У 50 т. Київ, 1980. Т.28. С.73–87.
15 квітня 2020.
Тема практичного заняття . Співанки-хроніки (2 год.)
Співанки-хроніки у системі фольклорних жанрів. Регіон поширення жанру.
- Жанрові особливості пісень-хронік (новин).
- Класифікація новин.
- Пісні-хроніки з історичною основою.
- Соціально-побутові пісні-хроніки.
- Родинно-побутові пісні-хроніки.
- Поетика пісень-хронік. Явище сфрагіади у творах жанру.
Письмове завдання:
Проаналізувати одну народну співанку-хроніку (на вибір).
Література:.
Грица С.Й. Функція музичного елемента в співанках-хроніках // Співанки-хроніки. К., 1972.
Дей О.І. Співанки-хроніки (новини) // Співанки-хроніки. К., 1972.
Сокіл Г. Повстанські пісні – героїчний літопис українського народу Воля і Бвтьківщина. Львів, 2004. № 2-3.С. 146–152.
Чікало О. Українські пісні-хроніки: жанрово-тематичний аспект. Львів, 2010. 228 с.
22 квітня 2020.
Тема практичного заняття . Пісні літературного походження. (2 год)
- Специфіка побутування, записування, публікування, класифікації та дослідження пісень літературного походження. Праці Ф. Колесси та Г. Нудьги про особливості жанру.
- Проблема фольклоризації літературних творів. Своєрідність поєднання літературного та фольклорного начал у поетичному змісті пісень літературного походження.
- Аналіз змісту й поетики пісень літературного походження ХVІІІ–ХІХ ст.
- Особливості змісту й поетики пісень літературного походження поетів ХІХ-ХХ ст. Національні гімни України («Ще не вмерла Україна», «Не пора, не пора», «Боже великий, єдиний»).
- Особливості пісень січових стрільців, їх автори.
- Пісні літературного походження про Українську Повстанську Армію (УПА).
- Сучасний фольклор. Пісні, присвячені Майдану та Революції Гідності (2013-2014)
*** Знання 3–5 текстів пісень літературного походження напам’ять.
Письмове завдання: Аналіз однієї пісні літературного походження (на вибір студента).
Література:.
Бойко В.Г., Омельченко А.Ф. Пісні літературного походження в українській народній творчості. Пісні літературного походження.Київ: Наук. думка, 1978.С. 10–42.
Данилов В. В. Ненародные песни в украинском фольклоре. Сборник Харьковского историко-филологического общества. Харьков., І909. Т. 18.
Галичко М. (він же Прийма о.Н.-В.) Золотий міт. Львів: Місіонер, 1996. 104 с. («Пісня про Василя Івахіва» – Гей на Півночі, на Волині).
Дем’ян Г. Українські повстанські пісні 1940-2000 років. Львів, 2003.584 с.
Дівчина з легенди – Маруся Чурай [упор. Стельмах М. П.]. Київ, 1967.
«Муза і меч»: національний рух у фольклорних та літературних джерелах. Збірник наукових праць. Львів, 2005.
Кузьменко О. Стрілецькі пісні. Львів, 2005.
Слово і зброя. Антологія української поезії, присвяченої УПА і революційно-визвольній боротьбі 1942-1967 / упоряд. Леонід Полтава,1968
Сокіл Г. Вивчення повстанських пісень у вузівському курсі «Українська народна словесність».«Муза і меч»: національний рух у фольклорних та літературних джерелах. Збірник наукових праць. Львів, 2005. С.181–189.
Сокіл Г. «Гей, на півночі, на Волині»: історія виникнення пісні, динаміка тексту. Література. Фольклор. Проблеми поетики. Київський ун-т. 2018. С. 106–115.
Стельмах М. П. Пісні літературного походження. Українська народна поетична творчість / За ред. М.Рильського. К., 1958. Т. 1. С. 668–677.
Стрілецька Голгофа / [упор. Т. Салига]. Спроба антології. Львів: Каменяр, 1992 .
Лекції: 08 і 22 квітня 2020.
Тема лекції: Балади. 2 год.
- Жанрові ознаки і визначення. Про термін “балада”. Ідейно-художня специфіка народних балад.
- Своєрідність українських балад, їх походження та зв’язок з західно- та східнослов’янською епічною традицією.
- Проблема класифікації балад. Покажчик сюжетів і мотивів. Цикли: балади про кохання, балади родинного життя, соціально-побутові балади, історичні балади (про турецько-татарський полон).
- Поетична структура, сюжетність, драматизм, символіка, метафоризація, естетика трагічного.
- Збирання, публікація, дослідження балад. Перші записи українських балад. Публікації М. Максимовича, А. Метлинського, Я. Головацького, П. Чубинського, О. Роздольського, В. Гнатюка, О. Кольберга.
- Теоретичні дослідження І. Франка “Студії над українськими народними піснями”, “Жіноча неволя в руських піснях народних” та ін. Наукові дослідження про баладу О. Потебні, Ф. Колесси, О. Дея, С. Мишанича та ін.
Тема лекції: Співанки-хроніки ( Новини). (2 год.)
- Записи й дослідження співанок-хронік З. Доленги-Ходаковського, Вацлава Залеського, Я. Головацького, О. Княгиницького, І. Франка, В. Шухевича, Ф. Колесси та інших фольклористів. Роль О. І. Дея у справі вивчення жанру, обґрунтування його сутнісних рис. Конкретні суспільно-політичні обставини появи жанру, ареал розповсюдження.
- Співанки-хроніки як своєрідний спосіб мислення та пізнання світу в його конкретних людських виявах: естетичний погляд народу на своє родинне та громадське життя, особливості відтворення конкретних соціально-побутових та історичних подій переважно драматичного, а подекуди й трагедійного плану.
Характеристика різних визначень жанру.
- Особливості творення та вивчення співанок-хронік як жанру, що розвивається і досі. Питання класифікації. Характеристика основних тем співанок-хронік: а) співанки-хроніки з історичною підосновою; б) соціально-побутові співанки-хроніки; в) побутові новини.
- Специфіка поетики новинкових пісень – індивідуальність описів героїв, зокрема детальний біографізм, опис часу й місця події, орієнтація на правдивість змісту, проблеми авторства. Особливості жанру співанок-хронік у зіставленні з думами, історичними піснями та баладами.
- Композиція співанок-хронік: а) наявність стереотипного зачину, заспіву; б) застосування певних усталених мовно-стилістичних зворотів і кліше, котрі поступово перетворюються у готові сюжетні блоки (теми); в) лаконічне чи розгорнуте завершення твору, в якому викладено причини складання конкретної співанки-хроніки, вказівка на автора (сфграгіада).
Тема лекції: Пісні літературного походження ( 2 год.)
- Поняття “пісні літературного походження”. Проблема авторства. Зміст і форма літературних творів, що сприймаються народом і фольклоризуються. Особливості жанру – це твори, які перейшли в народне середовище з книжної традиції. Сучасне розуміння пісень літературного походження, а відтак осмислення принципу фольклоризації літературних текстів.
- Співвідношення авторського, індивідуального та народного, колективного в змісті таких пісень. Класифікація творів жанру. Заміна в народних переробках авторських творів індивідуалізованих висловів образами, що відповідають поетиці народної пісні, часу фольклоризації пісні.
- Найдавніші зразки цих творів в українському фольклорі. Пісні невідомих авторів. Пісні, що приписувалися окремим поетам. Пісні на слова відомих поетів. Збагачення українського фольклору піснями літературного походження у ХІХ ст. Фольклоризація творів І Котляревського, Т. Шевченка.
- Наукові підходи до вивчення жанру – праці І. Франка, В. Данилова, М. Возняка, Ф. Колесси, В. Щурата, Г. Нудьги, В. Бойка, Ф. Погребенника та ін.).
- Виникнення та поширення в ХХ ст. авторської стрілецької поезії, повстанських пісень. Збирання, публікації, дослідження пісень літературного походження в українському фольклорі.