Вступ до літературознавства (середня освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: теорії літератури та порівняльного літературознавства
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 32 | ст. наук. співробітник ЛЕГКИЙ Микола | ФЛо-11, ФЛо-12 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 32 | ФЛо-11 | доцент ФЕДОРІВ Уляна |
ФЛо-12 | доцент ФЕДОРІВ Уляна |
Опис курсу
Курс «Вступ до літературознавства» призначений для студентів першого курсу. Він повинен дати студентам уявлення про основні й допоміжні галузі літературознавства, познайомити з історією формування поетики як наукової дисципліни, показати роль літературознавчої теорії в розвитку літератури, навчити аналізувати художні тексти, показати зв’язок літературознавства з іншими гуманітарними дисциплінами, розкрити зв’язок національної літератури з іншими літературами, навчити виявляти спільне в них, показати еволюцію поглядів на літературу, виникнення і зміну літературознавчих концептів, навчити аналізувати твори, розкрити зв’язок і специфіку теорії, історії літератури та літературної критики.
Завдання:
- розкрити специфіку й основні функції літератури;
- ознайомити студентів з основними літературознавчими категоріями;
- показати динаміку зародження і зміни літературних стилів і течій;
- ознайомити з головними літературознавчими школами;
- навчити визначати й характеризувати роди і жанри літературних творів;
- навчити визначати віршові розміри, аналізувати тропи, риторичні фігури.
В результаті вивчення курсу студент повинен
знати:
- обсяг предмета літературознавства;
- основні та допоміжні галузі дисципліни, їх взаємозв’язок, формування поглядів на літературу, її роль та призначення;
- зв’язок літературознавчої науки з такими гуманітарними дисциплінами як історія, соціологія, філософія, естетика, фольклористика, мовознавство;
- основні етапи розвитку літературознавства, літературознавчі школи від ідей античної поетики до літературознавчих концепцій ХХ – початку ХХІ ст.
- вклад українських учених у розвиток світової літературознавчої думки;
- образну природу літератури;
- єдність змісту і форми в художньому творі;
- основні елементи змісту: тема, ідея, проблема, пафос;
- формотворчі складники художньої літератури: мотив, сюжет, композиція;
- система художньої мови на фонемному, лексичному та синтаксичному рівнях;
- засоби версифікації: квантитативна, силабічна, силабо-тонічна, тонічна системи віршування, народнопісенний вірш та верлібр, національні особливості версифікації, характер Шевченкового вірша;
- генологія: поняття про роди і жанри літератури, зв’язок жанру і стилю, класифікація жанрової системи та дифузія жанрів;
- система тропів, еволюція художньої образності;
- поняття про літературний процес: напрям, стиль, течія, стилі епохи: ренесанс, бароко, класицизм, романтизм, реалізм, модернізм, постмодернізм.
Освоєння теоретичного курсу передбачає практичні вміння. Студент повинен
уміти:
- розрізняти прочитані статті за галузями: теоретична,історико-літературна, літературно-критична;
- аналізувати художній текст: визначати проблему, особливості стилю, жанр, вміти обстоювати свою позицію у полеміці;
- робити порівняльну характеристику творів за тематикою, жанрами та стильовими особливостями;
- визначати типи тропів у поетичних творах;
- аналізувати віршовий розмір у поетичному творі;
- визначати типи звукових та синтаксичних повторів;
- обґрунтовувати приналежність художнього твору до напряму (стилю).
Рекомендована література
Рекомендована література
Базова
- Ткаченко А. Мистецтво слова (Вступ до літературознавства). – К., 1998.
- Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. – К., 2001.
- Моклиця М. Основи літературознавства. – Тернопіль, 2002.
- Безпечний І. Теорія літератури. – К., 2009.
- Марко В. Основи аналізу літературного твору. – Кіровоград, 1997.
- Наєнко М. Українське літературознавство. Школи. Напрями. Тенденції. – Київ, 1997.
- Білецький Л. Основи української літературно-наукової критики. – Київ, 1998.
- Ільницький М. Література українського відродження: напрями і течії в українській літературі 20-х – початку 30-х рр. ХХ ст. – Львів, 1994.
- Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред.. М. Зубрицької. – Львів, 2002.
- Література. Теорія. Методологія. – К., 2006.
- Літературознавчий словник-довідник. – К., 2006.
- Літературознавча енциклопедія: у 2 т. – К., 2008.
- Лексикон загального та порівняльного літературознавства. – Чернівці, 2001.
Допоміжна
- Чижевський Д. Українське літературне бароко. – К., 2001.
- Сивокінь Г. Давні українські поетики. – Харків, 2001.
- Домбровський В. Українська стилістика і ритміка. Українська поетика. – Дрогобич, 2008.
- Качуровський І. Фоніка. – Мюнхен, 1985.
- Качуровський І. Нарис компаративної метрики. – Мюнхен, 1985.
- Качуровський І. Строфіка. – Мюнхен, 1967.
- Качуровський І. Основи аналізу мовних форм. – Ч. 1. Лексика. – Ніжин, 1994.
- Качуровський І. Основи аналізу мовних форм. – Ч. 2. Фігури і тропи. – Київ, 1995.
- Качуровський І. Генерика. – К., 2008.
- Хализев В. Теория литературы. – М., 2000.
- Енциклопедія постмодернізму. – К., 2003.
- Мітосек З. Теорії літературознавчих досліджень. – Сімферополь, 2003.
- Зборовська Н. Психоаналіз і літературознавство. – К., 2003.
- Вступ до літературознавства / Уп. Н. Бернадська. – К., 1995.