Методика викладання української літератури та фольклору
Тип: Нормативний
Кафедра: української фольклористики імені академіка філарета колесси
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 30 | професор СОКІЛ Ганна | ФЛф-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 20 | професор СОКІЛ Ганна |
Опис курсу
Мета курсу – висвітлити основні передумови ефективної організації навчального процесу з усної народної словесності у загальноосвітній школі відповідно до стратегії Національної доктрини розвитку освіти, положень Концепції загальної середньої освіти.
Курс «Методика викладання фольклору» має загальнотеоретичні і практичні цілі.
Загальнотеоретичні цілі курсу:
узагальнити і систематизувати відомості про зміст, методи та форми навчання; про сучасні підходи до викладання гуманітарних дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах, упровадження ефективних сучасних освітніх технологій;
актуалізувати знання про основні жанри українського фольклору на трьох рівнях: а) історико-фольклористичному (ґенеза жанру, його еволюція, побутування); б) теоретико-фольклористичному (особливості фольклорних жанрів, їх домінантні мотиви, образи та поетика); в) на текстуальному (аналіз змісту, образів, композиції, поетичних засобів конкретних уснословесних текстів).
Практичні цілі курсу вбачаємо в тому, що він допоможе:
- підготуватися студентам до педагогічної практики, навчити їх проводити уроки та факультативні заняття з української народної словесності;
- організовувати позакласну роботу з фольклору (тематичні виховні години, вечори, збір локального уснопоетичного матеріалу).
Рекомендована література
Основна:
Мистецтво бути викладачем: практичний посібник за ред.. О. Сидоренка. К., 2003.
Штифурак В. Ідеї гуманізму в національній системі виховання. Рідна школа, №11, 1999.
Допоміжна:
Бандура О. М., Волошина Н.Й. Вивчення фольклорних творів у середніх класах // Українська мова і література в школі. 1988. № 9. С.38-45.
Бандура О. М. Ознайомлення дев’ятикласників із народною драмою // Українська мова і література в школі. 1990. №8. С.46-52.
Васьківська Г. Особливості формування знань учнів про українську народну творчість // Українська література в загальноосвітній школі. 2004. №3. С.9–12.
Воробйова М. Життєдайне джерело. Підсумковий урок з теми «Усна народна творчість». 5 клас. // Українська мова та література. 2005. №19. С. 12-15.
Дига Н. Екскурс у минуле – шлях до пізнання: Вивчення літописних оповідей у 5 класі // Українська література в загальноосвітній школі. 2003. №2. С.38–43.
Кислий Ф.С. Вивчення байки в школі. К,1982.
Костюк О., Гончаров Н. Байка, її особливості в українській світовій літературі: Інтегрований урок української та зарубіжної літератури // Українська мова та література. 2005. №38–39. – С.22–25.
Паращич В. В. Українська література. 7 клас: плани-конспекти уроків. –Х. : Веста, 2010.272 с.
Пасічник Є. А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах: навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти. К.: Ленвіт, 2000. 348 с.
Поліщук Ф.М. Вивчення усної народної творчості. К.,1978
Пультер С. О, Лісовський А. М. Методика викладання української літератури в школі: курс лекцій для студентів-філологів. Тернопіль: Підручники і посібники, 2009. 144 с.
Ройз С. Цілющі властивості казки відомі віддавна // Урок української. 2005. №11–12..
Савчук Н. Прислів’я і приказки. Ігрові завдання до теми. // українська мова та література. 2006. № 47. С. 22-25.
Семеног О., Сторожук А. Матеріали до вивчення прислів’їв, приказок, загадок, 5 клас. // Українська література в загальноосвітній школі. 2003. №7. С.7-10.
Синьоока Г. Легенди – прикраса скарбниці народної творчості. Конспекти двох уроків. 6 клас. // Українська література в загальноосвітній школі. 2003. №7. С.14-19.
Ситченко А. Аналіз балад у школі // Дивослово. 2004. №12. С.34–36.
Степанишин Б.Взаємозв’язок і взаємопроникнення фольклору і літератури /Дума про школу: Літературна освіта й естетичне виховання учнів 5-12 класів загальноосвітньої школи. Рівне: «Формат-А», 2004. С.169-176.
Токмань Г. Л Методика навчання української літератури в середній школі. Київ: Академія, 2012. 312 с.
Українська фолькористичн аенциклопедія. Львів, 2018.
Циганенко М. Народні перекази та легенди: Конспект уроку. 5 клас // Українська література в загальноосвітній школі. 2004. №4. С. 28–29.
Ушинський К. Д. Про народність у громадському вихованні.
Чупринін О. О. Усі уроки української літератури в 5 класі. – Х. : Вид. група «Основа», 2008. – 334 с.
Чупринін О. О. Усі уроки української літератури в 6 класі. – Х. : Вид. група «Основа», 2008. – 540 с.