Новітня польська література

Тип: Нормативний

Кафедра: польської філології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
23Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216Євчук У.ФЛк-11м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216ФЛк-11мЄвчук У.

Опис курсу

Курс знайомить студентів із найважливішими процесами, постатями, явищами та творами польської літератури від кінця Другої світової війни і до наших днів. Курс враховує як загальні тенденції, та явища, характерні для творчості окремих авторів, накреслює історичні, культурні, біографічні, політичні контексти. Практичним елементом курсу є інтерпретація найважливіших текстів новітньої польської літератури.

Мета курсу: подати студентам відомості про найважливіші процеси, що відбувалися та відбуваються в польській літературі останніх десятиліть (від кінця 1940-х років до наших днів), увести їх в культурно-історичний контекст, зосередити увагу на окремих знакових постатях сучасної польської літератури, естетичних домінантах їхньої творчості.

Студент повинен знати:

  • літературні формації, середовища та групи, які відіграли помітну роль у польській літературі останніх десятиліть, життя і творчість їх найважливіших представників;
  • перебіг літературних дебатів у Польщі після Другої світової війни, естетичні програми, гасла, засади їх головних учасників;
  • факти літературного життя Польщі означеного періоду: основні події, видання, їхній суспільно-історичний контекст;
  • особливості критичної рецепції польського літературного процесу, динаміку сучасної оцінки його провідних тенденцій.

вміти:

  • аналізувати особливості літературних процесів у сучасній Польщі у власне польському, загальноєвропейському та світовому культурних контекстах, проводити синхронічні та діахронічні паралелі;
  • інтерпретувати тексти ключових представників новітньої польської літератури, використовуючи методології сучасної літературної критики.

Загальні компетентності (ЗК):
ЗК 2. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК 3. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 4. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК 6. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК 7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 12. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Фахові компетентності (ФК):
ФК 2. Здатність осмислювати літературу як полісистему, розуміти еволюційний шлях розвитку вітчизняного і світового літературознавства.
ФК 3. Здатність критично осмислювати історичні надбання та новітні досягнення філологічної науки.
ФК 4. Здатність здійснювати науковий аналіз і структурування мовного / мовленнєвого й літературного матеріалу з урахуванням
класичних і новітніх методологічних принципів.
ФК 7. Здатність вільно користуватися спеціальною термінологією в обраній галузі філологічних досліджень.
ФК 9. Здатність використовувати у професійній діяльності знання про актуальні тенденції розвитку літератури наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття та їхній зв’язок із попередніми епохами, представників та найяскравіші художні явища.
Програмні результати навчання (ПНР):
ПРН 2. Упевнено володіти державною й іноземною (у т.ч. польською) мовами для реалізації письмової та усної комунікації, зокрема в ситуаціях професійного й наукового спілкування; презентувати результати досліджень державною та іноземною
мовами.

ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження в конкретній філологічній галузі.
ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого
прагматичного результату й організації успішної комунікації.
ПРН 8. Оцінювати історичні надбання та новітні досягнення літературознавства.
ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти польської філології.
ПРН 10. Збирати й систематизувати мовні, літературні, фольклорні факти, інтерпретувати й перекладати тексти різних стилів і жанрів з іноземних мов рідною і навпаки.
ПРН 11. Здійснювати науковий аналіз мовного, мовленнєвого й літературного матеріалу, інтерпретувати та структурувати його з
урахуванням доцільних методологічних принципів, формулювати узагальнення на основі самостійно опрацьованих даних конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
ПРН 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.

ПРН 16. Використовувати спеціалізовані концептуальні знання з польської філології, перекладознавства і суміжних із ними інтердисциплінарних галузей знань для розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
ПРН 18. Володіти на високому рівні польською мовою для здійснення професійної діяльності.
ПРН 20. Організовувати освітній процес у вищій школі; планувати та здійснювати викладацьку роботу у ЗВО; аргументовано
пояснювати, оцінювати та зіставляти тендентції, методичні інновації та розробки в галузі вищої освіти.

Рекомендована література

Основна

1. Balcerzan E. Poezja polska w latach 1939-1968. Warszawa, 1998.

2. Burkot S. Literatura polska 1939-2009. Warszawa, 2010.

3. Czapliński P. Ruchome marginesy: Szkice o literaturze lat 90. Kraków, 2002.

4. Dunin K. Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności. Warszawa, 2004.

5. Dunin-Wąsowicz P. Oko smoka. Literatura tzw. pokolenia bruLionu wobec rzeczywistości III RP. Warszawa, 2000.

6. Gutorow J. Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku. Kraków, 2003.

7. Jarosiński Z. Literatura lat 1945-1975. Warszawa, 1996.

8. Matuszewski R. Literatura polska 1939-1991. Warszawa, 1995.

9. Sporne postaci polskiej literatury współczesnej. Kontynuacje . Red. A. Brodzka i L. Burska. Warszawa, 1996.

10. Sporne postaci polskiej literatury współczesnej. Następne pokolenie . Red. A. Brodzkf i L. Burskf. Warszawa, 1995.

11. Stabro S. Poezja i historia. Od „Żagarów” do Nowej Fali. Kraków, 2001.

12. Śliwiński P. Przygody z wolnością: Uwagi o poezji współczesnej. Kraków, 2002.

13. Євчук У., Сливинський О. Новітня польська література: електронний навчальний курс на платформі Moodle, https://e-learning.lnu.edu.ua/course/view.php?id=6305 (атестований у 2024 р., Протокол № 279-24 від 1.07.2024).

Матеріали

Перелік художніх текстів

Робоча програма

Завантажити робочу програму

Силабус: ОК-11_Новітня польська література_силабус_2023-2024

Завантажити силабус

Силабус: ОК-12_Новітня польська література_силабус_2024-2025

Завантажити силабус